Ako to znie za prahom vzdialených svetov? (recenzia)

Okrem reedície splitu Aeon Odyssey vyšiel bratislavskej formácii AEON WINDS 10. marca pod štítkom tuzemských Hexencave Productions aj úplne nový split pod názvom Za prahom vzdialených svetov​.​.​. Vrátane splitov, singlov, živáku, kompilácie a dlhohrajúcich nahrávok je to už trinásty počin jednej z najkvalitnejších slovenských blackmetalových kapiel, ktoré sú v súčasnosti na scéne.

Tentoraz sa o priestor na doske podelili s ďalšou slovenskou blackmetalovou kapelou ALGOR. Kvarteto z Nového Mesta nad Váhom má taktiež na konte dva štúdiové počiny a viaceré splity s interpretmi Ruin Of Hedonism, Korium a Hromovlad.

Za prahom vzdialených svetov​.​.​. obsahuje päť skladieb. Jednu autorskú skladbu z dielne kapely Algor, dve ďalšie sú z pera Aeon Winds a každá kapela pridala aj po jednom coveri. Okrem limitovaného vinylu vyšiel split aj na CD a v digitálnej podobe.

Celý album otvára nádherný klavírny part piesne Cesta horiacim obilím, za ktorým sa príjemne rozlievajú atmosférické zvuky. Celá téma zaujímavo kolíše až úplne stíchne. Nečakaný nástup gitár a rýchlych bicích nepôsobí vôbec umelo a je skvelé, že zo steny zvuku stále zreteľne počuť harmóniu a melodickejšie pasáže, ktoré podávajú štafetu rytmickým riffom v uvoľnenejšom tempe. Práve v týchto uvoľnených pásážach najlepšie vyniká spev a občasné melodické gitarové vyhrávky. Musím oceniť aj to, ako spevákovi zreteľne rozumieť text piesne.

Veľmi ma oslovila aj cover verzia skladby Something In The Way od Nirvany. Algor skvele vystihli atmosféru skladby, pridali zvučné spevy a vydarené viachlasy a do hudby sa im podarilo pridať aj štipku svojho vlastného rukopisu. Skutočne vydarený kúsok.

Zvyšné tri pätiny albumu patria kapele Aeon Winds. Tí svoju „väčšiu polku“ otvorili ozaj zhurta. Hudobný výbuch v podobe skladby Castrum Desolatum hneď od začiatku útočí dravosťou, stenou šantiacich gitár a surovým škrekom speváka. V piesni počuť typické prvky tvorby Aeon Winds, no zdá sa mi ešte rýchlejšia a surovejšia než väčšina ich tvorby. Trochu mi v nej chýbali ponuré zádumčivé pasáže. Tie si ale kapela nechala do inštrumentálky Equinox (Prequel), ktorá je nimi nasiaknutá skrz naskrz. Atmosférické zvuky sa nesú naprieč celými štyrmi minútami a nedávajú ani sekundu priestoru gitarám ani bicím.

Táto inštrumentálna skladba dokonale pripravila pôdu pre druhý cover. Aeon Winds sa tentoraz rozhodli vziať do parády skladbu Equinox 4, ktorú má vo svojom autorskom repertoáre Jean Michel Jarre. Nechýbajú v nej elektronické zvuky, ale kapela pridala, ako som tajne dúfal, aj bicie a gitary a celú skladbu veľmi pekne vystavala.

Za prahom vzdialených svetov​.​.​. je skutočne vydareným dielom a hlbokým zárezom do diskografie oboch kapiel. Ich autorské skladby sú vynikajúce. Priznám sa, že tento split bol mojím prvým stretnutím s kapelou Algor, ale ihneď si ma získali ako veľkého fanúšika. A aj napriek prvotnému skepticizmu ohľadne coverov, ktoré ma na Aeon Odyssey veľmi nepotešili, musím konštatovať, že v tomto prípade to obom kapelám vyšlo dokonale. Dúfam, že sa dočkáme ešte mnohých takých kvalitných spoluprác domácich interpretov ako je táto. A možno aj nových dlhohrajúcich počinov oboch týchto kapiel.