Predčil debutový album Refore predošlé EP? (recenzia)

V marci 2021 vyšiel pod štítkom Support Underground debutový dlhohrajúci album českej thrashovej partičky REFORE. Album dostal názov Built To Nothing a keďže ich prvé EP Social Failure (2018) ma celkom milo prekvapilo, rozhodol som sa pozrieť bližšie aj na nový prírastok do diskografie kapely.

Album začína krátkym kvílivým introm Trapped, ktoré sa veľmi rýchlo zvrtne do úvodnej Lifeless. Priamočiary riff, rýchle bicie a kričaný vokál. Thrash ako sa patrí. Ale… Nebolo na minulom albume spevákovi lepšie rozumieť? Veru, bolo. Franta mi to potvrdil hneď v ďalšej Nobody Can Save Me, ktorá sa mi pozdáva oveľa viac.

Album je robený tak, aby potešil thrasherov obľubujúcich tvrdú, agresívnu a nekompromisne priamočiaru muziku, ale aj takých, ktorí si vo svojom thrashi nájdu radi trochu melodiky a nápaditosti. Reason To Exist, In The Name Of The Law a Reflection Of Society potešia prvú skupinu. Ja ešte pochválim bubeníka za slohy v In The Name Of The Law a rovno aj za celú Without Control. Taktiež musím spomenúť aj outro zakomponované do In The Name Of The Law, kde sa nečakane zaťaží rytmus a všetko pomaly utícha. Na povrchu ostáva len gitara, ktorá zakončuje album tak trochu vo westernovom štýle.

Na albume nájdete aj dve skladby, ktoré začínajú akustickou gitarou. Dva slaďáky by ale boli na thrashový album veľa a preto Built To Nothing skĺzne do divokejších vôd. Ale Something To Say je skutočne balada. Muzikantsky veľmi pekný materiál a dovolím si tvrdiť, že tu nájdeme aj najprecítenejšie sólo z celého albumu. No spevákovi táto poloha vôbec nesedí. A nepresvedčil ma ani v hudobne širších refrénoch. Podstatne viac ma zaujali kúsky Your Price a Where Is Your Heaven. Klasický thrashový materiál, skvelá gradácia a vydarené riffy. Toto je moja predstava o dobrom thrashi.

Refore ponúkli prostredníctvom svojho debutu pestrú paletu thrashmetalového materiálu. Od divokých a agresívnych skladieb cez harmonické riffy, energické neprvoplánové rytmy a kvílivé sóla až po pomalú pieseň, ktorú by som v tomto prípade možno aj oželel. A aj keď na mňa lepší prvý dojem urobilo EP, kvalita nahrávok sa týmto mladým talentovaným muzikantom nedá odoprieť ani tentoraz.