Nakoľko sa Besne vydaril dlhohrajúci debut? (recenzia)

Určite si mnoh z nás spomenú či dokonca sa hrdia vlastníctvom rovnomenného debutového EP bratislavskej kapely BESNA, ktoré v roku 2018 vyšlo ako CD v unikátnom podomácky vyrobenom obale z použitých tetrapakov. O dva roky neskôr kapela vydala dvojskladbový split s formáciou Abyss. Opäť prešli dva roky a na horizonte sa už črtá dlho očakávaná dlhohrajúca doska Zverstvá. Vychádza v piatok 11. marca a kapela na ňu fanúšikov už stihla naladiť dvoma singlami – titulnou skladbou Zverstvá a tiež piesňou Revúca.

Dlhohrajúci debut Zverstvá obsahuje šesť skladieb o celkovej dĺžke takmer štyridsaťdva minút. Kapela zvukovo nadväzuje na to, čo od nich fanúšik čaká. Moderný a veľmi kvalitný post metal v sebe nesie prvky black metalu. Viaceré skladby (Ľadovec, Margita, Revúca, Spev drozda) začínajú v miernom tempe príjemne sa rozlievajúcimi zvukmi. Energické bicie, vydarené riffy (najviac ma oslovili tie v skladbe Revúca) a naliehavý vokál na seba však nikdy nenechávajú dlho čakať.

Napäté a uvoľnené časti sa ale medzi sebou prelínajú počas celého trvania skladieb. Tvrdšie pasáže sa striedajú s melodickejšími aj v piesni Fúga, ktorej vrcholom je podmanivé gitarové sólo. Titulná pieseň Zverstvá je síce od samého začiatku o čosi rezkejšia, ale aj napriek hutnému zvuku a guľometný bicím znie harmónia veľmi pozitívne.

Vo zvuku, aranžmánoch, vokáloch a celkovo prepracovanom hudobnom materiáli ale majstrovstvo tohto albumu ani zďaleka nekončí. Pokračovať môžeme napríklad textami. Tie rozoberajú témy názorových konfliktov, zločinov minulých režimov na Slovensku, ľudských tragédií, klimatickú krízu a dystopický svet. Teda žiadne prvoplánové omáčky, ale myšlienky, ktoré sa svojou hĺbkou poľahky vyrovnajú hĺbke muziky. V texte skladby Margita je zjavný odkaz na Bottovo literárne dielo Margita a Besná. Revúca mi zas evokovala Chalupkovo dielo Turčín Poničan. Obe šikovne prenesené do súčasného sveta. Zaujali ma ale aj iné elementy ako napríklad pasáže s hovoreným slovom v piesni Spev drozda.

Album nahrali a produkovali Jakub Hríbik a Jakub Spiszak v bratislavskom PULP Studiu a mixoval a mastroval ho talentovaný Jakub Tirčo. Kus kvalitnej roboty odviedol aj Tomáš Paulen, ktorý sa postaral o grafickú stránku. Minimalistický, ale o to výpovednejší dizajn sa bude na obaloch pripravovaných vinylových platní určite dokonale vynímať.

Raz za čas sa objaví na scéne album, ktorému nie je čo vytknúť. Album, ktorý má výborný zvuk. Album, kde je každý nástroj dokonale zrozumiteľný a ako skladby, tak aj celý album sú primerane dlhé. Album, ktorý má kvalitné texty a viac než vydarený obal. O čo väčšia je radosť z takého albumu, keď ho vydá domáca formácia. Zverstvá – to je ten album.