Treba Obšar vidieť alebo stačí počuť? (recenzia)

Nedávno ma svojou tvorbou zaujala slovenská partička OBŠAR zo Svidníka. Ich metal je charakterizovaný prívlastkami ako melodic, progressive, folk a black. Upútalo ma aj logo kapely napísané v hlaholike a fakt, že som nebol schopný nájsť jedinú spoločnú fotku kapely, kde je jasne vidieť jej členov.

Toto rúškom tajomna opradené zoskupenie funguje od roku 2016. Svoj dlhohrajúci debut R.U.N.E. vydali v roku 2018. V roku 2020 a 2021 vyšli kapele dva single Dovhŷ tyni Album. Oba sú zaradené aj na dlhohrajúcu novinku Počornily horŷ, počornily lisŷ, ktorá vyšla vo februári 2022. Digitálnu podobu si vzali pod svoje krídla portugalskí War Productions a o fyzický CD nosič sa postarali holandskí Void Wanderer Productions.

Neskôr v apríli potom ešte kapela vydala nový singel Živŷj mertvomu neviryt. Ten vyšiel digitálne nezávisle, ale aj pod značkou Tryzna Production. Toto slovenské vydavateľstvo má v portfóliu formácie ako Aeon Winds, Depressy, Dehydrated, Concubia Nocte a podobne. K tomu sa však vrátime neskôr. Ako prvej by som sa rád povenoval druhej štúdiovke Počornily horŷ, počornily lisŷ. Tá obsahuje desať skladieb.

Najväčším plusom albumu je celková atmosféra. Kapela dokáže inštrumentáciou vytvoriť veľmi harmonický priestor aj v častiach, kde bicie klincujú. Navyše sa v ich muzike objavuje obrovské množstvo melodických vsuviek, akusticky znejúcich nástrojov či dokonca harmonizujúcich vokálov. Vokály bez konkrétneho textu sa objavujú v piesňach Album, Červene sonce a Porožni vik. V piesni Anti hrá melodický spev dokonca prím. Musím povedať, že táto skladba je pre album zaujímavým osviežením.

Veľkým prekvapením bola titulná Počornily horŷ, počornily lisŷ. Ku valiacim sa bicím z úvodu by som si vedel predstaviť rôzne inštrumentálne scenáre. Ale rozlievajúce sa neskreslené gitary? Z hľadiska produkcie vskutku geniálny ťah.

Výkony všetkých členov kapely sú úctyhodné. Bubeník sa hrá s rytmom, nech gitaristi hrajú akokoľvek rozliatu harmóniu. Klávesové party dodávajú hudbe šírku. Spevák dodáva svojím prejavom skladbám ten blackmetalový temný charakter, ale vďaka správnej miere “drajvu” je poslucháč schopný zachytiť mnoho zo slovanských textov. Kombináciu všetkého spomenutého si všimnite napríklad v Bilyj bŷk. V E-nhet sa na dôvažok pridá jemný ľudový motív. Ako zaujímavosť doplním, že najjemnejšou na albume je asi inštrumentálna Pid javorinou a naopak najsurovejšou záverečná, tak trochu disharmonická Dovhŷ tŷni.

Album Počornily horŷ, počornily lisŷ sa vyznačuje hutným zvukom. Živelné a inokedy veľmi rytmické bicie podporujú vydarené gitarové party. Dá sa tu nájsť množstvo zemitých riffov, ale aj príjemných harmónií. Nad tým všetkým sa rozlievajú často veľmi zvonivé klávesové zvuky. Mnoho skladieb začína takpovediac zhurta. Všetky nástroje nastúpia naraz. No napriek tomu z muziky vyžaruje akýsi neobvyklý pokoj. Je očarujúce, ako naoko pomalé skladby v podaní Obšar môžu byť tak nesmierne energické. Vôbec nevadí, že neviem, kto za touto kapelou stojí. Stačí, keď budú pokračovať v tvorbe takejto kvalitnej muziky plnej emócií.

Len dva mesiace po vydaní albumu kapela vydala nový singel Živŷj mertvomu neviryt. Gitarovému rozkladu v úvode kontrujú zbory. Chromatické postupy dodávajú hudbe trochu napätia. V tejto piesni sa okrem obvyklého spevu objaví aj melodický, dokonca dvojhlasne spievaný refrén a aj hovorené slovo. Niečo mi ale chýba. Hlavne, keď si človek pustí tento singel hneď po dopočúvaní albumu. Mám pocit, že skladby na albume mali o poznanie epickejší ráz a širší zvuk.