Necháte sa napumpovať energiou Up!Great? (recenzia)

Ostravská crossoverová formácia UP!GREAT vydala 9. januára 2021 u Supraphonu digitálnu verziu svojho štvrtého albumu Mad Images. Tento počin sa stal mojím prvým kontaktom s touto kapelou, ale už v úvode musím povedať jedno. Pevne verím, že podobne ako predošlé tri albumy, aj tento sa svojej dočká fyzickej verzie, pretože si to určite zaslúži.

Doposiaľ som veľa pozitívnych skúseností s kombináciou „kapela hrajúca crossover“ a „speváčka“ nemal. Konkrétne asi žiadnu. Ale ako sa hovorí, všetko je raz po prvý raz. A Up!Great sú toho jasným dôkazom. Po špinavom úvode s grungeovým nádychom skladby Everyone Knows The Truth ma Veronica schmatla všetkými desiatimi a držala počas všetkých desiatich skladieb. Jej hlas má správny nesilený drive a je doma tak v melodických pasážach ako aj v tých surovejších. A takéto speváčky je radosť počúvať v akomkoľvek rockovom či metalovom subžánri. Ďalšími dôkazmi sú piesne Mad Man, Humiliated, Images.

V poslednej menovanej skladbe mi trochu prekáža growl, ktorý akosi nesedí k jej pokojnejšiemu tempu a celkovému (na pomery konkrétneho albumu baladickejšiemu) charakteru. V ostatných piesňach growl iba šikovne podporuje atmosféru muziky na tých správnych miestach. Výnimkou je len pieseň Chase, kde hosťuje Bilos. Tá je celkovo postavená viac na surovosti a kričaných vokáloch než na konkrétnych melodických linkách. Popri jej žiarivej harmónii je to veľmi zaujímavý kontrast. Harmonicky, ale aj rytmicky je veľmi zaujímavá aj skladba Fears s podarenými refrénmi.

Pri už spomenutej úvodnej piesni nesmiem zabudnúť zmieniť ani tučný zvuk a výbornú plechovú basu, ktorá sa mi s týmto žánrom neodmysliteľne spája. V ostatných piesňach už tak nevynikla, ale jej prítomnosť bolo v pozadí cítiť neustále. Naopak, hutný zvuk si kapela zachovala naprieč celým trvaním albumu. Tento fakt podčiarkujú mohutné steny gitár a skvelé riffy napríklad v Humiliated, Mad Man a Men Don’t Fight.

Formácia Up!Great ma milo prekvapila. Ich najnovšia nahrávka Mad Images napumpuje do poslucháča obrovské množstvo energie. Popravde si neviem predstaviť, aká energetická bomba to v tom prípade musí byť naživo. Taktiež treba oceniť celkový zvuk kapely. Napriek hutnosti gitary ani v jednej skladbe nestrácajú na konkrétnosti. A keď k tomu všetkému pripočítate bezchybný ženský vokál, musíte dostať jedine pozitívny výsledok.