Čo majú spoločné Bastard a dobré víno? (recenzia)

Bratia Česi vždy holdovali hard&heavy žánrom akosi výraznejšie než my. Odrazilo sa to určite aj na množstve kapiel. Bohužiaľ, nie každej, hoc i kvalitnej kapele, sa dostalo rovnakej pozornosti. O havířovských hardrockovo-heavymetalových BASTARD som sa dozvedel iba prednedávnom. Pritom mala táto kapela slušne našliapnuté už v roku 1994, kedy vydala svoj rovnomenný debut.

Objav roka vydavateľstva Monitor EMI či predskokani Kabátu ale na dlhých dvadsať rokov zmizli. Comebackový album …na start! prišiel v roku 2017 a nasledovali festivaly či predskakovanie českým legendám Citron a Kreyson aj svetovým velikánom Uriah Heep a Bonfire.

Vydarený comeback si pýtal ďalší album. V poradí tretia štúdiová doska Druhá müza vyšla kapele Bastard nezávisle 12. marca 2020. A čo od nej čakať? Pravdepodobne presne to všetko, čo ste si doteraz predstavili. Už keď sa pozriete na fotku kapely, vybaví sa vám muzika kapiel ako Kabát či Arakain. A jedenásť skladieb vás, veru, počas štyridsiatich štyroch minút nebude krvopotne presviedčať o opaku. V konečnom dôsledku je to ale asi dobre.

Už prvé tóny úvodnej skladby Gladiátor ponúknu tučný gitarový zvuk, ktorý bez pochýb miluje každý rocker. Slohy podporené hutnou basou a široké spevné refrény okorenené kvílivou gitarou. Žiadne novátorstvo. Práve naopak.

Bastard dali rockovým fanúšikom vo svojich piesňach to, čo milujú. Napriek tomu sa neznižujú k žiadnemu kopírovaniu a vykrádaniu. Čerešničkou na torte je charakteristický hlas Pavla Škarpu, ktorý by sa dal zaradiť do kategórie Toužimský, Střihavka, Kolář. A to je už samo o sebe značkou kvality.

Energické a zároveň melodické heavymetalové riffy s výraznou basovou linkou si vás získajú aj v piesňach Klínem klin, Tváře provinilých, Jen mě zkouší, ale aj v slohách inak trochu monotónnej Ekoteror. Zombie (Market Show) a Nakažlivej stav zabŕdajú dokonca do blues rocku a rock n‘ rollu. Na vydarené gitarové sóla sa zamerajte predovšetkým v Jen mě zkouší, Klínem klinAndělství.

V niektorých skladbách Bastard na úkor tučného metalového zvuku trochu zabúdajú pracovať s dynamikou. Hlavne v piesňach Klínem klin a Tváře provinilých som čakal mohutnejšie refrény. Pritom druhá menovaná svojimi miernymi slohami s príjemnými obmenami v gitarových vyhrávkach dáva refrénu priestor na dokonalý hudobný výbuch. Poslucháčom to však radi vynahradia priam dokonalou dynamikou baladických piesní AndělstvíOsudy.

Druhá müza nie je len ďalšou rockovou doskou. Nie je to len nostalgická spomienka. Je to dôkaz, že stará láska nehrdzavie. A to ani tá k metalovej hudbe. Je to dôkaz, že dobrí rockeri sú ako dobré víno. Za návrat kapely Bastard môžu byť všetci fanúšikovia heavymetalovej muziky vďační. Kvalitná muzika, skvelý tučný zvuk, vydarené české texty. Riffy, ktoré milujete, ale v tomto kontexte ste ich ešte nepočuli. Žiadne bezduché vykrádanie ale kus poctivej roboty.

Som veľmi rád, že sa nám táto nahrávka dostala do redakcie a určite sa vďaka nej vrátim aj k dvom predošlým albumom kapely. Dúfam, že o kapele (a od kapely) Bastard budeme ešte veľa počuť!