Ako chutia nové pivné ódy kapely Pačess? (recenzia)

Po minuloročnej reedícii albumu Zoigl s podtitulom Zugabe, ktorý vyšiel na CD u Slovak Metal Army, nenechala česká epic blackmetalová formácia PAČESS svojich fanúšikov nasucho ani tento rok. Koncom mája tohto roku totiž kapela vydala dlhohrajúcu novinku Poupě, s ktorou sa môžete opäť vybrať na ďalšiu spanilú pivnú jazdu.

Album začína rovno titulnou skladbou, ktorá očarí priam rozprávkovo znejúcim úvodom. Postupne, samozrejme, vygraduje do širokého epického zvuku, ktorý je zoskupeniu vlastný. Krásny čistý zvuk, neuveriteľne konkrétne bicie. V refréne mi ale niečo chýba. Možno by som naliehavé výkriky podfarbil melodickou linkou, ktorá by sa hodila ku gitarám. No i napriek tomu je Poupě famóznym vstupom do albumu.

Pačess sa tento raz rozhodli vsadiť na rovnováhu a na album zaradili miernejšie a dravšie skladby na striedačku. Okrem spomínanej piesne sa nesú v o čosi pomalšom tempe aj ďalšie. Jako most k lidem si aj po nástupe bicích a gitár zachováva dávku ponurosti a tajomnosti. Jménem lilie otvorí detský hlas a aj tu sa dočkáte širokého epického úvodu a miestami až hymnického charakteru. Popri vydarenom sóle zaujme aj harmónia a akustická gitara derúca sa do popredia na viacerých miestach. Spomeniem aj pieseň Tadeus, ktorej taktiež nechýba veľkolepý úvod, výrazná basa, sólová gitara či dokonca klavichord v pozadí.

Zaujímavé nástroje sa objavujú aj v iných piesňach. V energickej Butan-2,3-Dion sa objavuje v pozadí klavír s nádychom klasicistickej prostoty a pátosu. Reinheitsgebot zas hneď na začiatku prekvapí zvukom akordeónu a na konci (pravdepodobne) aj flauta. V tejto piesni by som chcel vyzdvihnúť aj prostrednú časť, kde sa v pútavom rytme stretnú gitarový riff a bicie, ktorým kontruje gitara ústiaca vo veľmi pekné sólo. Medzi rýchlejšie skladby bezpochyby patrí aj bonus Až listy zrudnou a tiež Sommelier s očarujúcou blackmetalovou harmóniou a disharmonickým sólom.

Epický black metal. Epický – presne toto slovo mi utkvelo. Zaujalo ma ešte predtým, než som si Pačess počul úplne prvý raz. Albumom Zoigl: Zugabe mi kapela daný pojem v súvislosti s black metalom vysvetlila. Albumom Poupě ho vo mne nadobro utvrdila. Výpravný album, skvelý koncept, nápaditá muzika s nádychom prvotriednej rockovej opery, v ktorej sa vokál strieda s horlivým prednesom. Opäť kus skvele odvedenej roboty na (skoro) domácej metalovej scéne.