Stane sa Awrizis synonymom žánrovej rozmanitosti? (recenzia)

Havířovskí metalisti AWRIZIS sú na scéne od roku 2011. Schválne bližšie nešpecifikujem to, čo hrajú, pretože o tom budú v podstate všetky zvyšné odstavce. Okrem iných kúskov majú na konte tri štúdiové albumy. Ten posledný vyšiel 1. decembra 2020 pod krídlami Slovak Metal Army. Volá sa Gears Of Fear a obsahuje deväť veľmi zaujímavých dielikov.

Dielikov – a to doslova. Jednotlivé kúsky totiž dokopy tvoria takú odvážnu hudobnú mozaiku, akú som už dávno nemal možnosť počuť. V určitých pasážach by ste mohli mať dokonca pocit, že ide o kompilačné CD od viacerých interpretov. Ale nie. Awrizis sú len natoľko odvážni, že sa neboja prekročiť hranice žánru či zatúlať sa ďaleko od pôvodnej myšlienky aj v rámci jednej a tej istej skladby.

Popri hľadaní informácií o kapele som sa dočítal, že hrajú death/thrash/groove. Je to pravda. Nájdete tam prvky všetkých týchto metalových podžánrov. Pravda, toho death metalu je tam požehnane. Vždy je ale do neho primiešané aj čosi iné. Úvodná  Where The True Nature Of Human Dwells In Shadows graduje tak mohutne, že jej vrcholové pasáže sa dotýkajú svojou surovosťou black metalu. Sú tu síce aj náznaky melodických gitár, ale kapela ich posadila veľmi do úzadia. Skoro do inej koncertnej sály.

The Great Plague mieša deathmetalové guľomety s veľmi rytmickým a nápaditým grooveom. North Of My Heart svojou melancholickosťou zabŕda do temných hlbín doomu a isté melodické pasáže sa zas dotýkajú post-black metalu.

Na albume možno nájsť aj skladby, ktoré sa svojou sviežou rytmikou a modernými riffmi akoby opierali o metalcore či deathcore. Veins Vs. Wires, Dehumanized, The Racing Heart. Ale opäť sa nedá ani jedna zo skladieb zaškatuľkovať. V jednej počuť náznak gotiky, keď sláky kopírujú frázovanie vokalistu, ale v zapätí všetko pretne krátka akustická pasáž. Ďalšia je prerývaná death metalom a v inej azda počuť aj náznak industriálnych prvkov. A najočarujúcejšie na tom všetkom je, s akou ľahkosťou si jednotlivé pasáže podávajú ruky. Ako nenásilne prechádza jedna téma do druhej. Ako keď klavírny part z úvodu Broken Clocks neskôr priľne na nebotyčné gitarové steny ako majstrovská freska.

Divokosť, surovosť, ale aj chytľavá melodika a tanečná rytmika. Dravý zvuk, ale aj akustické pasáže. Mnohé protiklady obsiahnuté nie v rámci albumu, ale v rámci každej skladby. A pri tom taký kompaktný zvuk. Všetko do seba dokonale zapadá. Aký metalový subžáner je u Awrizis ten hlavný, vám asi nepoviem. Ale poviem vám, že Gears Of Fear je určite jeden z najpestrejších albumov, aké som za poslednú dobu počul.