Split Murder inc. a Kaar. Máte radi kontroverznosť a surovosť? (recenzia)

Na začiatku mája tohto roku vyšiel bezmenný split, ktorý upúta na prvý pohľad každého. Či už človeka pobaví, znechutí, pobúri alebo očarí, do značnej miery záleží na miere konzervatívnosti. Obe kapely, ktoré majú toto dielo na svedomí, patria do stajní Support Underground. Toto české vydavateľstvo vypustilo split do sveta s popisom: „Kontroverzná grafika, kontroverzné texty, kontroverzný image.“ A všetko z toho KAAR a MURDER INC. splnili.

Album odštartujú Kaar. Ostrieľaní thrashmetalisti zo stovežatej Prahy, ktorí majú na svedomí už štyri CD a ďalší split s kapelami Exorcizphobia a Catastrofy. Mal som doposiaľ česť len s ich posledným dlhohrajúcim počinom Svatej holokaust a musím povedať, že za dva roky od jeho vydania kapela postúpila o ďalší stupienok na rebríku kvality.

Rýchlosť, surovosť, agresivita. Všetky tieto slová definujú štvoricu skladieb, ktoré Kaar zaradili na split. Je neuveriteľné, ako pri takej štedrej dávke spomenutých ingrediencií dokáže kapela ukuchtiť diela, ktoré sú nečakane chytľavé (Sodoma Gomora), plné vydarených riffov (Nic nám není svatý, Gehen zur Wand), dozdobené pútavými melodickými pasážami (Potomci zrazení církví) a v neposlednom rade v nich nájdete skvelé, divoké gitarové sóla (Nic nám není svatý, Gehen zur Wand).

Ako som už naznačil, štyrmi novými skladbami z novinky si ma kapela získala ešte väčšmi než svojím posledným dlhohrajúcim počinom. V ich hudbe pretrvali kontroverzne a protestne stavané texty, skvelé riffy a sóla. A predsa je táto nahrávka trochu iná. Akoby páni našli nový, ešte agresívnejší zvuk.

Druhá polovica albumu patrí ďalšiemu thrashovému komandu Murder Inc., tentoraz z Berouna. Tí majú tiež už čo-to za sebou. V ich diskografii nájdete split demo s Valury a tri CD. Napočúvaný mám ich posledný dlhohrajúci album Umlčen navěky taktiež z roku 2018. Tento sa však v mojom prehrávači zodral o čosi viac.

Už pri recenzovaní albumu Umlčen navěky som konštatoval, že kapela skladá všetky svoje piesne podľa jedného kľúča. Tento trend si Murder Inc. zachovali aj pri pätici noviniek zaradených na split. V prvom momente by sa mohlo zdať, že znejú oproti prvej kapele značne heavymetalovejšie (inštrumentálna InTroll), ale zdanie klame. Napriek konkrétnejšiemu a menej špinavému zvuku kapela uštedrí, hlavne cez vokály, poriadne nenávistnú ranu. Besnenie gitár (InTroll), búšenie bicích (Totální válkaso) a opäť veľmi vydarené sóla (Pól chladu a krutosti, Průmyslová smrt, Totální válkaso).

Murder Inc. si ma tiež získali o čosi viac než svojím predošlým počinom. Neviem, možno som už k ich tvorbe privykol. Ale aj tak mám pocit, že napriek rovnakej energii, krutosti a smradu tryskajúcich zo všetkých piesní je predsa len každá z nich sfarbená iným odtieňom nenávisti. A to ako po textovej, tak i po muzikantskej stránke.

Na hodnote tomuto splitu pridáva okrem hudobnej kvality aj spriaznenosť oboch kapiel. Pri jeho počúvaní vás nevyruší žiadny zlom. Nie je tu žiadny drastický predel. Akoby sa jedna kapela plynule preklenula do druhej. Počúvať split, tvorený dvoma rovnako kontroverznými, zvukovo príbuznými a predsa originálnymi a nezameniteľnými formáciami, je ozaj radosť.