Dá sa nový Murder Inc. porovnať aj s Eminemom? (recenzia)

S tvorbou MURDER INC. z českého Berouna som už párkrát mal tú česť. Je to thrashová partička fungujúca od roku 2011, no prvý raz som sa stretol s ich muzikou pri vydaní dlhohrajúceho debutu Umlčen navěky (2018). Odvtedy kapele vyšiel jeden split s Kaar a 18. júna 2022 aj nové EP Sám sobě soudcem. Najnovšia nahrávka vyšla nezávisle a obsahuje päť skladieb o celkovej dĺžke necelých dvadsať minút.

Od formácie Murder Inc. som zvyknutý na surový thrash. A presne v sebe vlastnom divokom štýle skladba Vykoupení z nevinnosti EP otvára. Napriek energickému nasadeniu ale v skladbe cítiť gradáciu a gitarám je pekne rozumieť. Dovolím si tvrdiť, že spevák v určitých častiach tejto skladby z hľadiska vyprodukovania množstva slov za časovú jednotku šliape na päty aj Eminemovi. V závere sa skladba rytmicky zaťaží a trochu mi pripomenula tvorbu Majster Kat.

Veľmi rýchla, ale nie bezducho sa valiaca skladba je aj Věrný obraz sebe sama. Veľmi sa mi páči, že spev je postavený výrazne do popredia (čo vlastne platí vo všetkých skladbách) a gitarové sólo sa tiež vydarilo. Možno by som zvuk gitary o čosi menej naefektoval. Podobný pocit mám pri gitare aj v Bruna Fiskars masakr. V nej ma však po sóle očarila výraznejšia basa a ťažký chytľavý riff.

Mojím favoritom z tohto EP je Výstaviště mrtvých těl a duší. Energické bicie, výborný riff a predovšetkým druhá gitara v pozadí, ktorá skvele dotvára celkovú atmosféru. V neposlednom rade treba spomenúť aj bonus v podobe vydareného coveru skladby Krev, ktorá sa v origináli nachádza na EP Až přijde čas kapely Lahar z roku 2012.

Najnovšie EP Sám sobě soudcem sa kapele Murder Inc. ozaj vydaril. Pamätám si, že dlhohrajúci debut ma oslovil aj napriek tomu, že ako celok sa trochu zlieval. U splitu s Kaar mi jednoliatosť nahrávky učarovala. A teraz mám pocit, že Murder Inc. ešte postúpili. EP je kompaktné, ale každá skladba žije vlastným životom a je originálnou kompozíciou jasne odlišnou od tej predošlej. Touto nahrávkou mi kapela ulahodila doposiaľ najväčšmi.