Idú Depresy s dobou? (recenzia)

Trenčiansku formáciu DEPRESY už môžeme s čistým svedomím označiť za legendu slovenskej metalovej scény. Kapela funguje už vyše tridsať rokov a naposledy sa so svojím symfonickým black metalom prihlásila o slovo vydareným EP v roku 2018. Keď ohlásili svoj štvrtý dlhohrajúci počin, bola to pre každého nadšenca domácej muziky určite veľká vec. Album Psycold vyšiel 28. mája 2022 u Metal Age Productions a mňa nenechal chladným.

Nemôžem si pomôcť, ale keď mi začala do uší znieť úvodná a zároveň titulná Psycold, mal som pocit, akoby to malo byť intro k nejakej elektronickej trance skladbe. Našťastie, tento pocit rýchlo zmietla vlna rýchlych kopákov a melodických gitár. U Depresy som vždy obdivoval, v akom nádhernom kontraste sa dokážu ich gitary ladne rozlievať nad nemilosrdne klincujúcimi bicími. A to platí takmer u všetkých skladieb aj na tomto počine. Pieseň Escapism v úvode akoby zabŕdala kamsi do post-black metalu, ale potom ju precízne vyberané klávesové zvuky strhnú k starej dobrej symfonickosti. Pozornosť by som rád upriamil aj na pomalú časť s hovoreným slovom a vokálom v pozadí, ktorá vygraduje atmosféru skladby na ešte vyššiu úroveň.

Týmto sme asi spomenuli všetky na prvé vypočutie výrazné prvky, ktoré sa na albume v rôznych kombináciách prelínajú. No nájdete tam aj ďalšie zaujímavé momenty. Napríklad taká Self Ignition opäť snúbi melodické gitary v miernom tempe s divokými bicími a pridáva klávesy. Najviac ma ale zaujalo, ako v tejto skladbe zapadá growl aj do inštrumentálne miernejšej časti. Alebo keď sa v Tribute To Melancholy Day ku spevu pridajú gitarové rozklady. V záverečnej Thanatocenosis sa opäť mihne elektronicky znejúci úvod, ale prebije ho výrazná basová gitara, následne gitarové vybrnkávanie, neskôr sa objaví aj klavír a v závere množstvo širokých klávesových zvukov.

Depresy sú asi jedna z mála kapiel, ktoré neostali tam, kde začínali. Sú na scéne tridsať rokov, ale neustále sa vyvíjajú. Psycold je neodškriepiteľným dôkazom toho, ako idú s dobou. Album má výborný zvuk, skvelé vokály a nájdete na ňom mnoho moderných vplyvov a súčasných metalových trendov. Kapela si napriek tomu zachováva svoju vlastnú tvár. Nájsť zlatý stred medzi týmito dvoma smermi dokážu len ozajstní umelci a Depresy nimi bezpochyby sú.