Koho roztancuje Thorwald? (recenzia)

Košická grind/deathmetalová formácia THORWALD vznikla v roku 1999. Po deme, dvoch splitoch a EP vydali v roku 2016 svoj dlhohrajúci debut Kolízie systému. Dva roky na to vyšiel druhý počin Sací reflex a v máji 2022 potešili fanúšikov nezávisle vydanou albumovou novinkou Diablov tanec. Keďže od svojho vzniku kapela témy textov, spievaných v materinskom jazyku, značne posunula humornejším smerom, celkom som sa na album tešil a bol som zvedavý, čo páni tentoraz vymysleli.

Albumy oštítkované nálepkou grind si vždy púšťam s veľkým rešpektom. V prípade Thorwald je to ale akési iné. A nesklamali ma ani teraz. Už v prvej Lebo Satan Diabol vládne očarí poslucháča tvrdým, ale zrozumiteľným hudobným materiálom. A podobne je tomu aj pri ostatných piesňach. Hlavným znakom je priamočiarosť a energickosť. Páči sa mi zaťažená gitara v kombinácii s rýchlymi bicími v Posledný človek na Zemi. Najväčšou divočinou je asi Inkvizítor, najlepší riff nájdete v Zlosť a pútavé striedanie vokálov v Tisícročia v plameňoch. Growlované napodobňovanie tikania hodín pobaví v skladbe Atómový mrakDiablov tanec je poriadna thrashová tancovačka.

Pri tejto novinke som bol zvedavý aj na texty. Je síce pravda, že zo spevákovho prejavu sa dá čo-to vyrozumieť, ale nič som nenechal na náhodu a všetky texty som si popri počúvaní aj prečítal. Najsympatickejšie znejú verše vo veselej Diablov tanec, kde kapela vyzýva: „Tancuj tu s nami, pokiaľ máš sily – tanec je ostrý jak pálivé čili“ a živo si viem predstaviť ten kotol, ktorý sa tu odohrá naživo. Skladby Smrad a Zlosť mi svojimi textami tak trochu pripomínajú konkrétne piesne kapely Čad. V Bushidó si kapela nedáva pred ústa servítku a na poslucháča vychŕli spŕšku vulgarizmov. Popri tom v textoch nájdete aj viaceré hlboké pravdy typu: „Nukleárne žiarenie, nepodporí trávenie.“

Zdravý mix death metalu, thrash metalu a grindcoreu. Priamočiare skladby s aranžmánmi, ktoré majú hlavu a pätu. Zrozumiteľný hudobný materiál plný energie a surovosti. Texty kritizujúce nenažranosť ľudstva a túžbu po moci, závislosť od digitálnych technológii, súčasné pomery, cirkev a množstvo ďalších vecí šikovne obalených nesileným humorom. Diablov tanec sa skutočne vydaril.