Aké je albumové znovuzrodenie Svardenvyrd? (recenzia)

Po neuveriteľných šestnástich rokoch sa na scénu minulý rok vrátila česká kapela SVARDENVYRD hrajúca pohanský black metal. Po debute Obyčej slunovratu v českom jazyku sa dvojica muzikantov tentoraz priklonila k angličtine. Album Scarred Lands vyšiel nezávisle 30. novembra 2021 a obsahuje šesť skladieb.

Scarred Lands sa do určitej miery odkláňa od tém prírody a pohanských bohov a pustila sa cestou vážnejších myšlienok. Nový album pojednáva o najstrašnejších činoch, ktoré postihli ľudí Poľska, Ukrajiny, Bieloruska a pobaltských štátov v rokoch 1925 – 1953. Ako hovorí kapela: „Príčinou týchto udalostí boli dva totalitné ideologicky obludné režimy riadené dvomi diktátormi, ktorí sa navždy zapísali do dejín ľudstva a zanechali po sebe strach a bolesť, s ktorými sa nikdy nedá úplne vyrovnať ani na ne zabudnúť. Na tváre a mená nevinných obetí rasových, politických a etnických čistiek sa nesmie nikdy zabudnúť – ich tragické osudy vyjadroval počet obetí.“

Z hudby Svardenvyrd počuť blackmetalovú poctivosť. Ponuré gitarové riffy sprevádza naliehavý, ale pomerne zrozumiteľný vokál. Rýchle bicie sú na môj vkus dosť vzadu, ale na pravoverný black metal je zvuk i tak celkom pekný. V The Horizon Was Clear, Far And Charming ma príjemne prekvapila aj sólová gitara a nosná téma, ktorou je skladba previazaná. Výraznejšia melodika poteší aj v rytmicky prepracovanej I Wished To Follow The Sun a post-metalovej Forest Shelter.

Svardenvyrd majú jedno z najkrajších log, aké som mal možnosť na česko-slovenskej scéne vidieť. To je len čerešnička na torte popri tom, ako znie ich comebackový album Scarred Lands. Výborné texty podporené poctivou blackmetalovou muzikou. Či už ide o spievané skladby, alebo záverečnú inštrumentálku, kapela oproti prvotine urobila obrovský krok vpred, čo sa týka zvuku. Je mi jasné, že za šestnásť rokov sa objavili aj nové možnosti, ale aj tak sa musela s dobou chcieť pohnúť predovšetkým samotná kapela. Na druhej strane som rád, že si vo svojej tvorbe zachovali kompozičnú nápaditosť a použitie mnohých akustickejších zvukov. Nevadila mi ani dĺžka skladieb. Posluch šestice piesní zaberie hodinu času. Pri ich atmosfére to ale ubehne ako voda. Jediná škoda je, že kapela nezostala pri rodnej češtine.