Čo má spoločné album Scarlet Wings a metalová opera? (recenzia)

Niektoré veci je dobré si pripomenúť. Hlavne, keď sú kvalitné ako album Spread For The Future od žilinskej power-heavymetalovej formácie SCARLET WINGS. Toto CD oslávilo prednedávnom svoje prvé narodeniny a my sme sa rozhodli, že si zaslúži byť pri tejto príležitosti pripomenuté. Ak ste ho ešte nemali tú česť počuť, možno vás k tomu inšpirujeme práve touto recenziou.

Ako to už u podobných kapiel býva, celý album je popretkávaný tvrdými riffmi, energickými bicími a kvalitnými vokálmi. Samozrejme, ani v tomto prípade tomu nie je inak. Hneď prvou skladbou Epitaph chalani prekvapili aj riffom, aj hlasom a dokonca i dlhočizným gitarovým sólom, pričom v podobnom trende pokračovali vo viacerých zo zvyšných jedenástich piesní.

Mnoho ráz som mal pri tomto albume pocit, že gitarové vyhrávky vo svojej melodickosti predčili spevové linky. V praxi to znamená, že sa prichytíte, ako si popri práci pohmkávate gitaru a nie spev. Tento fenomén platí predovšetkým o piesňach Time, NightmareSecret Of Knowledge.

Tým ale ani zďaleka nechcem speváka dehonestovať. Farba jeho hlasu dokonale zapadá do tvrdších častí aj do balád. Či spieva v nižších alebo vyšších polohách, či spieva čisto alebo pritlačí na pílu, vždy zostane zachovaná jeho charakteristická farba hlasu. Uvítal by som ale na albume možno viac vokálov.

Skladby, ktoré vyčnievajú, sú na každom albume. Či už je to v pozitívnom alebo negatívnejšom slova zmysle. V tomto prípade je ich pre mňa hneď niekoľko. Veľmi sa mi páči pieseň Shadow Of Lies, ktorá pôsobí oveľa temnejšie a tajomnejšie ako zvyšok albumu, či Passion Crime zabŕdajúca do thrashu. Ďalšou vydarenou kapitolou sú balady. Či už akustická Another Day, alebo rocková Seeds Of Love (Through The Storm To Hope) s pútavým rytmom.

Na druhej strane stoja Embrace Your LifeWasted Time, kde znie gitara akosi príliš výškovo a trochu reže uši, a Change Of Seasons, kde som si najhlasnejšie povedal, že by to chcelo asi iný mix. Tu je to cítiť totiž najvýraznejšie, ale viacerým skladbám jednoducho chýbajú gule. Spev vyletí do výšin, ale gitarové steny, ktoré by ho tam podporili, akoby nemal kto postaviť.  Škoda.

Ako celok ma Spread For The Future zaujal. Mnoho ráz som mal z hudby na tomto albume pocit koncepčnosti a miestami mi evokovala až metalovú operu. Tento element ma vždy vie potešiť a očariť. Dlho som rozmýšľal, ktorú kapelu mi evokujú a nakoniec som usúdil, že najbližšie žánrovo aj hudobne majú pravdepodobne k čoraz úspešnejšej domácej kapele Eufory. Ak máte túto martinskú formáciu radi, určite dajte šancu aj Žilinčanom Scarlet Wings.