Ako Rozpor naložil s hrubou silou? (recenzia)

Existenciu bratislavskej punkovej formácie ROZPOR vnímam už dlhé roky. K ich tvorbe som sa ale vždy staval akosi alibisticky. Veď ja punk nepočúvam… Možno si to vypočujem neskôr… V januári 2022, po vydaní ich ôsmeho štúdiového počinu Hrubá sila s veľmi pútavým farebným obalom, som si ale povedal, že je načase si s týmito ostrými chlapcami, ktorí si nedávajú servítky pred ústa, podať ruku. Tucet nových skladieb sľubuje texty typu „čo na srdci, to na jazyku“ a zaujímavých hostí, ktorými sú ženský vokálny súbor Chick2Chick Trio, raper Edúv syn a klavirista Jakub Vizner.

Rozpor ma milo prekvapil. Nie je punk ako punk. A títo chlapci to robia ozaj dobre. Hravé gitarové riffy v piesňach Hrubá sila, Stal sa ti úraz, melódie zabŕdajúce do folklóru (Neďaleko od raja, V tejto krajine), country a bluesu (Požehnanie od všetkých svätých kokotov), folku (Regianálna osveta), ale aj mnohé ďalšie elementy robia ich hudbu veľmi príťažlivou. Páči sa mi rytmika, hlavne v skladbách Stal sa ti úraz a Benefit, nie charita, ale aj práca s vedením harmónie napríklad v Požehnanie od všetkých svätých kokotov, no predovšetkým v piesni Zlo. Tá je na celom albume najmelodickejšia a harmonicky najprepracovanejšia. A práve to je tá skladba, kde hosťuje na klavíri Jakub Vizner.

Keď sme pri hosťoch, rapera, ktorý si hovorí Edúv syn, nájdete v Dúfam, že skapeš. Pod jeho partom je parádna basová linka. Počas tejto skladby by som sa na koncerte Rozporu, veru, nechcel ocitnúť v kotli. Musí to byť riadna divočina… A aby sme nikoho nevynechali, tak dievčatá z Chick2Chick Trio hosťujú v piesni Regianálna osveta. No a čerešničkou bol pre mňa kravský zvonec v Dobrá správa.

To, čo ide Rozporu najlepšie, sú refrény. Silné, hymnické, heslovité. Také, čo si budete hulákať ešte dlho po dopočúvaní albumu. Také, čo majú potenciál zodvihnúť na nohy štadióny. Priamočiare, jednoduché, zapamätateľné. Ale nie primitívne. Také, ktoré majú čo povedať. Nájdete ich napríklad v piesňach Hrubá sila, Stal sa ti úraz alebo Strechy.

Musím sa pochváliť, urobil som dobre. Povesť, ktorá u mňa dlho predbiehala Rozpor pred ich muzikou, neklamala. Je to fakt jedna kvalitná slovenská banda, ktorá má čo povedať. A ktorá sa to nebojí povedať na plnú hubu. To je punk. Nie tri akordy a nástroj hore nohami. Ale kvalitná muzika a odkaz. A Hrubá sila má oboje.