Ako definujú progresívnu hudbu Definition? (recenzia)

Koncom minulého roka vydali svoj nový počin aj DEFINITION z Lučenca. Táto prog/heavymetalová partička existuje už od roku 1996 a na konte má viacero nahrávok. Spomeniem aspoň dlhohrajúce albumy Pictures Of Mind z roku 2005 a Nomen Est Omen z 2017. Ich najnovšia nahrávka sa volá Faded Reflection, obsahuje sedem skladieb a už teraz vám môžem prezradiť, že rozhodne stojí za vypočutie.

Album otvára energický riff skladby Watchers. Hneď v úvode albumu ma ale predovšetkým zaujal kvalitný spev a i keď sa mi spočiatku zdalo, že v spodných polohách znie Ivan Bozó akosi „nosovo“, hneď v druhej skladbe Night Was The Black – Dark Was The Night však toto moje zdanie vyvrátil. Navyše ma v tejto piesni očarila kombinácia gitár v slohách.

Najviac si ma kapela asi získala treťou skladbou Passenger. Spev v miernejšom tempe podfarbuje muzika, ktorá kolíše medzi príjemne sa rozlievajúcimi harmóniami a ostrými riffmi. Hosť Ladislav Gilánik navyše svojím klávesovým partom dodáva celku ten správny šmrnc. Passenger sa pýši najpozitívnejšou harmóniou z celej dosky. Ale aby sme tej pozitivity v metale nemali zas priveľa, páni nám to vykompenzovali hneď nasledujúcou Sum Of All Fears, ktorá je dozaista tou najponurejšou na albume.

Ani nasledujúce dve piesne za ostatnými nezaostávajú. Time Matter poteší melodickými refrénmi a náznakmi glamu v gitarových partoch a titulná Faded Reflection, i keď nemá najvydarenejšie slohy, zaujme tvrdšími riffmi, refrénmi a predovšetkým gitarovým sólom.

Asi by sa nič nestalo, keby tu album končil. Ale páni sa rozhodli bodku za svojou nahrávkou urobiť kratučkou Secrets Of Emotions. Necelá minúta zvuku akustických gitár síce absolútne do konceptu albumu nezapadá, ale znie dokonale.

Napriek tomu, že páni z Definition do svojej muziky vedia šikovne zakomponovať mnoho progresívnych prvkov, nie sú ich piesne nekonečnými opusmi ani nezmyselnými pretekmi po hmatníkoch. Práve naopak. Hudba tejto kapely je popretkávaná klasickými heavymetalovými riffmi, chytľavými melódiami a vydarenými gitarovými sólami. Škoda, že sa o tejto kapele dozvedám až teraz – po 25 rokoch ich fungovania. Ak je to aj váš prípad, určite si Faded Reflection vypočujte. A potom možno aj ich staršiu tvorbu. Ja tak určite urobím.