Vypočuť či nevypočuť si Fairy Tale? (recenzia)

Slovenská prog/artrocková kapela FAIRY TALE je umeleckým dieťaťom hudobníka, skladateľa a producenta Petra Kravca. Toto zoskupenie malo na konte tri albumy, kým sa 29. októbra 2021 nevrátilo po dlhých desiatich rokoch na scénu s úplne novou nahrávkou That Is The Question. O grafickú stránku sa postaral Hugh Syme a o mastering legendárny britský inžinier Simon Heyworth (Marillion, King Crimson, Mike Oldfield,…).

Album otvára veľmi atmosférické intro Wasting The Sound, Pt.1. Neskôr nájdete na albume aj Wasting The Sound, Pt.2 a Pt.3 s veľmi podobným charakterom aj minutážou. Napokon album končí veľmi veselou, roztopašnou hudobnou bodkou v podobe kratučkej Dot. Ostalo nám ale šesť skladieb, ktorých minutáž sa pohybuje od troch do jedenástich minút, a tak naše hudobné bádanie vlastne ešte len začína.

Titulná That Is The Question ponúka veľmi príjemný gitarový zvuk a ešte príjemnejší hlas speváčky Barbory Kolárikovej. Táto pieseň je takou artrockovou oddychovkou s výraznou rytmikou a priamočiarou melodikou. Teda až na posledných pár sekúnd, kde sa absolútne nečakane zmení celkový ráz a zvuk. Podobne by som asi opísal aj Wake Up a Wise Men Keep Silent. Bluesové a jazzové prvky aj napriek miernejšiemu tempu disponujú veľmi výraznou rytmikou, za čo môžeme poďakovať výbornému bubeníkovi menom Ľubomír Pavelka. Málokedy počujem v skladbách v pomalšom tempe taký strhujúci rytmus.

Mojou obľúbenou skladbou na albume je Time Heals Nothing, kde skvelého gitaristu Petra Kravca a výborný Barborin spev (v tejto skladbe sa ozaj predviedla) doplní rovnako vydarený klavírny part. Klávesákov si na album pozvala kapela hneď dvoch – Mareka Škvareninu a Adama Lukáča. V tejto skladbe máte možnosť počuť Adama. Mareka počuť okrem iných aj v Girl Of The Opera, veľmi zaujímavej piesni, kde operné vokály v slohách podfarbuje pútavý progrockový podklad a to celé sa strieda s priamočiarymi chytľavými refrénmi.

Najdlhšou, až jedenásťminútovou skladbou je Sophie. Pri jej počúvaní mám ale pocit, akoby to bol trailer na ďalší album. Neuveriteľné množstvo hudobných prvkov a rôznorodého materiálu plynie v nepatrných nadväznostiach neúprosne vpred a poslucháč sa často ani nestihne zorientovať. Ja som kontroloval asi tri razy, či ozaj stále počúvam rovnakú pieseň. Po piatej minúte sa ale skladba celkom utrasie, kapela nájde ten pravý groove a ukáže sa v najrockovejšom svetle.

That Is The Question je veľmi zaujímavým dielom a je počuť, že Fairy Tale sú skutočne skúsení a talentovaní muzikanti. Ukazujú sa v najrôznejších polohách a v každej jednej im to neuveriteľne svedčí. Tento počin poteší asi predovšetkým náročných poslucháčov, ktorí milujú náročnú a veľmi hravú muziku.