Prikloníte sa na stranu Drom alebo Tengri? (recenzia)

V máji tohto roku vyšiel pod hlavičkou pražského vydavateľstva MetalGate veľmi zaujímavý počin. Split UR českých kapiel DROM a TENGRI ponúka veľmi vkusné fyzické prevedenie. UR totiž vyšiel na transparentných červeno-čiernych splatter vinyloch a okrem platne nájdete v obale aj polopriesvitný insert. Ale za povšimnutie nestojí len vizuálna stránka. Split je aj kvalitnou nádielkou post-metalu a post-rocku.

Strana A patrí českej post-metalovej ikone Drom. Na tejto strane dosky nájdete tri skladby. Jsi světlo, tak neboj vtiahne poslucháča do svojich hlbín miernym úvodom s priamočiarym klavírom a príjemnou melodikou gitár, ktoré sa cez seba hypnoticky prelínajú. V tretej minúte tejto piesne sa však harmónia nečakane zlomí a nastúpi vokál, ktorý som už popravde ani nečakal. Kapela značne pritvrdí a napätie, ktoré vyvolá nový hudobný materiál v kombinácii s vokálom, už nepovolí až do konca.

drom

Prvá skladba plynule prejde do druhej , ktorá nenápadne graduje cez tajomné, atmosféricky ambientné zvuky a efekty rastúce na pozadí aj v pasáži, kde sa objaví recitovaný text. Táto skladba, ktorá je najkratšou z celej dosky, je skutočne akousi pomlčkou. Vsuvkou spojujúcou koncept prvej strany vinylu. Pomyselne prepája prvú skladbu s treťou Potomci vědění, ktorá opäť začína veľmi uvoľnenou harmóniu. Ale tak ako jej predchodkyne aj táto sa postupne odieva do čoraz temnejších tónov a graduje k polorecitovanému naliehavému vokálu. V skratke by som tento kúsok mohol opísať ako jedenásť minút napätia.

Strana B patrí pražskej post-rockovej kapele Tengri. Tá využila svoje miesto prostredníctvom dvoch piesní. Ich spoločným znakom je, že sú do značnej miery inštrumentálne. Vokál, či skôr zúfalé výkriky, sa v ich minutážach objavujú skutočne len zlomkovo.

tengri

Buďme jako voda, která včechno očistí odštartuje druhú stranu príjemným rozkladom, pod ktorým priam hrmí druhá gitara. Postupne sa nabaľujú ďalšie zvuky a atmosféru dodávajú bicie s veľmi vydareným zvukom. Spomínaný krik pekne kontrastuje s rytmikou a pozitívnou energiou, ktorými hudba prekypuje.

Druhá Buďme jako země, která všechno vydrží ma mierne prekvapila hutnejším zvukom a podstatne tvrdším riffom. Tvrdšie časti však striedajú mierne pasáže bez bicích, pričom tie i tie sú plné rozkladov, tonálnych zvratov a poltónových prechodov, zvukov rozhodených do sterea a opäť sa chvíľami objavuje aj vokál. Za najväčšiu výsadu tejto kapely môžeme označiť pravdepodobne sólový sláčikový nástroj. Ten si vo viacerých pasážach oboch skladieb vymieňa témy so sólovou gitarou a svojím zvukom nádherne dopĺňa ich koncept.

UR je veľmi vyváženým splitom. A to nielen po stránke koncepčnej, ale aj po stránke hudobnej kvality. Obe kapely ukázali, že sú vo svojom žánri doma a majú poslucháčom čo ponúknuť. Takýchto spoluprác by fanúšikovia post-metalu a post-rocku určite privítali viac. Už teraz sa teším na ďalšie počiny oboch kapiel a možno aj na ďalší spoločný split. Nechajme sa prekvapiť, či v budúcnosti spolu s Tengri budeme aj ako vzduch a oheň.