Ktorým smerom urobili krok s novým albumom Patriarcha? (recenzia)

Partička pochádzajúca zo Žiaru nad Hronom, ktorá si hovorí PATRIARCHA, vydala svoj debutový album. Kvinteto hrajúce melodický death metal sa prihlásilo o slovo po prvý raz v roku 2019 so svojím EP Yersinia Pestis. Minialbumom si už vtedy páni získali moju pozornosť a obdiv. A musím povedať, že nesklamali ani naživo.

Tento rok 21. marca sa kapela Patriarcha vrátila s debutovou dlhohrajúcou nahrávkou Tumulus. Rovnako ako tomu bolo pri EP, aj tentoraz sú názvy skladieb v latinčine, ale texty naspievala kapela vo svojej materinčine.

Ďalším spoločným menovateľom všetkých skladieb sú rozlievajúce sa melodické gitarové party, ktoré skladby držia pohromade ako kvalitný tmel. Popri nich zmeny tempa, živé bicie (Industria tenebris, Artifex), ale aj ťažké rytmy (Singularita, Arbitrium) či energické a chytľavé gitarové riffy (Pandemia) síce dodávajú skladbám na väčšej originalite a vážnosti, ale nijako ich nerozbíjajú. Nechýbajú ani nápadité harmónie či nečakané melodické postupy ako napríklad v piesni Hemera.

Napriek tomu, že sa v spomenutých skladbách dá nájsť veľa pútavých prvkov, vrcholom nahrávky je pre mňa Caedes. Túto pieseň otvára vydarená melodická téma a čistý gitarový zvuk vyšperkovaný nápaditými bicími. Bicie tu majú veľmi konkrétny zvuk a krásne vynikajú. Spočiatku by som na najvýstižnejší opis Caedes použil asi oxymoron deathmetalová balada. Chlapci ale postupne o čosi svojimi gitarami pritvrdia a neskôr sa dočkáte aj klepačky bicích či progresívnejších prvkov a rytmických riffov. Čerešničkou na torte je gitarové sólo. Touto skladbou sa kapela predviedla v najlepšom možnom svetle.

Pri prvom počúvaní mi na albume trochu chýbala nejaká zvuková kulisa. Objemnejší zvuk. Tučnota. Tento pocit sa ale s ďalšími počúvaniami postupne vytrácal. Navyše sa mi veľmi páči konkrétnosť všetkých zvukov. A na úplný záver som si ušetril ešte jednu pochvalu. Spevák svoj growl neuveriteľne zlepšil. Oproti EP nabral na intenzite, surovosti, ale zároveň mu je mnoho z textov na nahrávke zreteľne rozumieť. Na debute odviedol kopec skvelej práce. Kapela Patriarcha určite napreduje správnym smerom a Tumulus je toho dôkazom.