Kam na výlet zoberú poslucháča Secret Session? (recenzia)

Albumom Fish Flying sa kapele SECRET SESSION podarilo dokonale navodiť atmosféru z prelomu 60. a 70. rokov. A to nielen tým, akú muziku skomponovali, ale zvukom. Všimnite si bicie (hlavne pri prechodoch) alebo použitie moogu, clavinetu, melotrónu, mandolíny či bendža. Na tomto albume nájdete jednoducho všetko. Booklet dokonca obsahuje preklady všetkých textov do slovenčiny. Ale poďme na to poporiadku.

Osem skladieb na albume má pomerne dlhú minutáž. Nenájdete medzi nimi ani jednu, ktorá by trvala pod päť minút. Napriek tomu vám kapela nedá priestor na to, aby ste sa nudili. Organické, ale predovšetkým epické dielo s množstvom soundtrackovo (Saviour Self si viem predstaviť v ktoromkoľvek Tarantinovom filme) či muzikálovo (v najväčšej miere YouCan(‘t) Be My Home a Salt Of The Earth) znejúcich opusov, ktoré vynikajú hrou s rytmom, častými zmenami atmosféry a nálady, hudobnou atmosférou či gradáciou a širokými refrénmi (Closer, Who‘sThere).

Nechýbajú kvalitné hlasy, s ktorými si užijete ich striedanie, prelínanie (Who’sThere) a dokonalý súzvuk niekedy až zborového spevu (Keys). Muzika kapely je plná zvratov, stoptimeov, nečakaných melodických odklonov, ale aj melódii, pri ktorých máte pocit, že ich poznáte už veky a ihneď máte chuť spievať spolu s kapelou (Keys a Salt Of TheEarth).

Album Fish Flying je preplnený emóciami a pocitmi. Je ťažké vybrať z neho jednu pieseň a hovoriť o nej. Môžeme vypichnúť aspoň detaily ako vydarený bluesový klavír v Same Old Way, kde sa aj napriek celkovo uvoľnenej atmosfére striedajú veľmi energické slohy s romantickými refrénmi. Za povšimnutie stojí aj gitarové sólo. Jedno ešte podmanivejšie ale nájdete v skladbe Keys. A pokiaľ vás berú skôr orientálne harmónie a psychedelické inštrumentálne časti, nájdete sa v If You Could Read My Mind.

Najviac zo všetkých ma ale oslovila You Can(‘t) Be My Home. Nebýva zvykom, že rocková kapela nahrá pomalú pieseň vo valčíkovom rytme. Asi aj preto znie ešte originálnejšie a pútavejšie. Keď k tomu pridáte podmanivé dvojhlasy a kontrastnú molovú časť zasadenú do inak veľmi pozitívne ladenej piesne, nemôžete ju titulovať iným prívlastkom než vrchol albumu.

Psychedélia popretkávaná pozitívnou energiou vás vezme na výlet, o akom sa vám ani nesnívalo. S albumom Fish Flying budete na chvíľu na javisku muzikálu a na chvíľu na filmovom plátne. Možno si s nimi skočíte do baru, kde sedí pár ľudí a možno sa ocitnete stratený v dave na Woodstocku. Toľko rôznych emócií a toľko rôznych asociácií, ako vám poskytnú Secret Session, cítiť z hudby len zriedka. Takých kapiel na Slovensku nie je veľa. A kvalitou hudobného materiálu sa bratislavským psychedelickým rockerom môže rovnať skutočne máloktorá.