Čím vás Insanity In Scarlet zbaví príčetnosti? (recenzia)

Možnosti tvorenia hudby a kvalitných nahrávok sú v dnešnej dobe šikovným muzikantom oveľa bližšie. Naopak, možnosť presadiť sa je aj kvôli zúriacej pandémii akosi čoraz ďalej. O to väčšiu radosť má človek, keď môže pozorovať, ako sa v našej malej krajine dá stále viac umelcov hravo porovnať so známymi svetovými menami. Je úžasné všímať si, ako sa mnohí domáci umelci popri svojej „materskej kapele“ vôbec nebránia fenoménu bočných projektov či sólových albumov.

Talentovaný gitarista. Umelec, ktorý sa na nahrávke neuspokojí len tak s hocijakým zvukom. Muzikant znalý hudobnej histórie. Okrem daru rýchlych prstov oplýva aj darom slova, čo zužitkúva ako redaktor rockového webu. Reč je o gitaristovi sympaticky arogantnej metalovej formácie Slight Lie z Prešova Demovi, ktorý v sobotu 13. februára 2021 vypustil do sveta svoj sólový debut.

Projekt pomenovaný INSANITY IN SCARLET svojím rovnomenným prvým zárezom splnil všetky atribúty spomenuté v úvode. Hutný zvuk, očarujúca dynamika a prepracované detaily prevedú poslucháča naprieč všetkými deviatimi autorskými skladbami, tvorenými spleťou power metalu, thrash metalu aj melodického death metalu. Ako desiatu Demo na svoj debut zaradil cover verziu skladby Tria Mera z dielne prešovskej blackmetalovej legendy Demonoid Virtue.

Nenájdete veľa kapiel, ktoré by ste mohli porovnať s Insanity In Scarlet. Nie je veľa umelcov, ktorí dokážu takto šikovne skombinovať deathmetalovú surovosť s rytmickosťou thrashových riffov a chytľavosťou powermetalových melódií. Ba čo viac, celú zmes správne dochutiť vydarenými neoklasickými nuansami. Nehovoriac o gitarových sólach (napríklad to v In Control vám vezme dych). Vyberte si ľubovoľnú z deviatich skladieb a všetko to tam nájdete. Dokonca aj v mimoriadne vydarenej inštrumentálke Fate. Práve svojou originalitou sa tento projekt môže smelo rovnať svetovej konkurencii.

Album Insanity In Scarlet určite stojí za pozornosť. A aj keď si dovolím tvrdiť, že si vás určite získa hneď prvými minútami, mali by ste mu venovať viac než jedno vypočutie. S každým ďalším totiž v jednotlivých skladbách nájdete nové a ešte zaujímavejšie detaily. Album si môžete vypočuť na všetkých streamovacích službách a ja pevne verím, že sa časom dočkáme aj fyzickej podoby. Možno aj pod štítkom nejakého veľkého zahraničného vydavateľstva. Táto nahrávka na to potenciál rozhodne má.