Bude Devítka kapely Ahard aspoň za deväť bodov? (recenzia)

Českí rockeri AHARD vydávajú od roku 2007 v pravidelných trojročných intervaloch nové albumy. Štvrtý a doposiaľ najnovší kúsok z ich dielne vyšiel v júni 2019 a dostal názov Devítka. Toto deväťskladbové dielo našich susedov sa dostalo aj do našej redakcie a my sme si ho ochotne vypočuli.

Album otvára skladba Roj elektronickým úvodom, tupými bicími a syntetickou basou. Najviac ma oslovila klávesová téma, ktorá si derie cestu celou piesňou. Napriek tomu na mňa pôsobí táto skladba, rovnako ako Ruská ruleta, akosi uponáhľane a trochu zmätene. Naproti tomu piesne ako Den starý den či Je to v nás pokladám za najlepšie z celého albumu. Pôsobia veľmi usporiadane, jednoliato a priamočiaro. Zároveň vás ale dostanú energické gitarové riffy, melodickosť a spevné refrény.

Na albume sa objavujú aj momenty, ktoré trochu vybočujú od heavymetalových riffov, aké nájdete mimo iných aj v skladbe Musíš sehnout či Papalouni. Takéto momenty sú najvýraznejšie v dvoch piesňach. Jednou z nich je Drákula, kde sa kapela rozhodla použiť organový zvuk. Mnohé české kapely podobného žánru sa uchyľujú k použitiu presne tohto zvuku. Mne, bohužiaľ, nikdy nebol po chuti, ale v tomto prípade obstarožný zvuk organu aspoň zapadá do konceptu piesne. To sa nedá tvrdiť o skladbe Poslední dobou, kde sa orientálna gitarová harmónia prieči s textom.

Kapela mi svojou tvorbou pripomína trochu kapely ako Rimortis či Arakain. Je pravda, že pridávajú k riffom, na ktorých vystavali skladby, aj modernejšie harmónie a elektronické prvky. Na farbu spevu som si chvíľu zvykal, ale keď sa do albumu lepšie započúvate, vryje sa vám pod kožu tak hlboko, že by ste si v tejto kapele iný hlas určite neželali.

Kapelu Ahard som mal možnosť počuť po prvý raz. Ich predošlé tri dosky som zatiaľ nepočul, ale môžem povedať, že teraz si určite tieto albumy vyhľadám. Devítka ma oslovila hlavne svojimi miestami až crossoverovými gitarovými riffmi a moderným metalovým nádychom. Aj napriek niekoľkým kozmetickým drobnostiam, ktoré sú v podstate len rozmarom mojich rozmaznaných uší, hodnotím toto dielo ako veľmi vydarené.