Ako Pačess definuje epický black metal? (recenzia)

V júni tohto roku prišiel na svet v CD podobe veľmi zaujímavý album Zoigl:Zugabe českého interpreta PAČESS. Je pravda, že Zoigl vyšiel na platni už v roku 2019, no CD verzia sa od tej vinylovej podstatne líši. Kým totiž na jednej strane dosky Zoigl figuruje hudba, jej druhá strana je nahratá vo forme audioknihy. CD Zoigl:Zagube síce audioknihu neobsahuje, zato na ňom nájdete tri piesne navyše. Ale k tým sa dostaneme o niečo neskôr.

Popravde som netušil, čo si mám predstaviť pod pojmom epický black metal. Už na prvý pohľad pôsobil album veľmi pútavo. Miešanie pohanských motívov a náboženských odkazov s temným nádychom tajomna. Len málo kapiel ponúkne človeku toľko podnetov už počas toho, čo vyberá CD z obalu, aby si ho pustil.

Rozdeľme si album na dve časti tak, ako to urobil aj interpret. Časť Zoigl, ktorú poznáte už zo spomínaného vinylového formátu, je tvorená tromi dejstvami. A práve v nich je slovné spojenie epický black metal dokonale definované. Akustický úvod s nádychom stredovekého folku skladby Dějství prvé postupne prizdobí ženský zbor. Po nečakanom nástupe gitár a bicích sa ešte nečakane cez metalovú stenu prebije na povrch zvuk akordeónu. Svižným slohám dokonale kontrujú rozliate refrény s príjemne melodickým podkladom.

Podobne ako prvé, tak aj Dějství třetí uvíta poslucháča miernym úvodom s očarujúcim gitarovým zvukom a recitovaným textom. Dokonca aj neskôr, v častiach skladby s vydareným hutným gitarovým riffom, sa objavuje veľmi príjemná sólová gitara.

Dějství druhé začne v porovnaní s prvým a tretím dosť zhurta. Dravý riff, rýchle bicie a spev tu napredujú ruka v ruke už od prvých sekúnd. Očarujúce na tejto skladbe je ale práve to, že napriek nákladu od samého začiatku v nej človek cíti obrovskú gradáciu naprieč celým jej trvaním, ktorú dosahuje kapela prostredníctvom kolísania okolo rytmickej témy danej v úvode. Chvíľami bicie ešte pritlačia a na jednom mieste dokonca značne spomalia.

Druhá časť albumu obsahuje opäť tri skladby. Úplne poslednou piesňou na albume je koncertná verzia piesne Dějství prvé, nahratá v novembri 2019 v brnianskom klube Melodka. Ďalšou piesňou je Černý šat oblékám, ktorá sa pôvodne objavila ako záverečná pieseň na albume Trapista z roku 2016. Ale kapela túto pieseň obliekla do čiernych šiat tohtoročnej kolekcie. A verzia 2020 sa skutočne vydarila. Akustickú gitaru v úvode vymenil klavír, ktorý pretínajú gitary a spev. V skladbe dokonca nájdete aj zvuk hammondu. Táto pieseň do konceptu albumu dokonale zapadá svojím naliehavým rytmom a ťažkým širokým zvukom plným melodických gitár. Táto časť však začína úplne novou skladbou Chramosil. Tá začína síce opäť naoko tvrdšie, ale melodické gitarové vyhrávky v kombinácii s jednoliatou rytmikou z nej robia opäť veľmi vydarený epický kus plný vábnych detailov.

Napriek tomu, že kapela vypustila Zoigl (Slovem mluveným), nájdete na doske Zoigl:Zugabe viacero pasáží s hovoreným slovom. To dodáva celému albumu osobitú atmosféru, ktorú ešte podporujú pre formáciu Pačess typické ťažké gitary snúbiace sa s melodickými a akustickými gitarmi. Melodické prvky majú okrem gitár na svedomí aj klávesy miestami dodávajúce nahrávke priam symfonický charakter. Keď k takémuto hudobnému podkladu ešte pridáte dravý vokál, vznikne ozaj majstrovsky ponuré, no príťažlivé dielo. Zhrnuté v troch slovách – epický black metal.