Aká budúcnosť čaká Strigu? (recenzia)

Aj keď je slovenská metalová scéna presýtená predovšetkým extrémnymi žánrami, z času na čas sa objaví aj niečo pre milovníkov melodického metalu. V poslednej dobe sa začali prebúdzať z hibernácie predovšetkým staré heavymetalové kapely, ktoré pochytila akási nostalgia, rozhodli sa využiť bohatšie možnosti doby a zvečniť svoju niekdajšiu tvorbu na štúdiových nahrávkach. Príkladom sú Dereš, Makar Čudra, Halušky či Striga.

Tentoraz ale nebude reč o Strige z Martina, ale o Strige z Prešova. Áno, aj tu mali v osemdesiatych rokoch metalovú kapelu s týmto menom a tiež sa jej v tom čase nepodarilo zanechať svoju tvorbu na žiadnych nosičoch. V roku 2022 sa však kapele podarilo nahrať a vydať CD a na začiatku roku 2023 sa album objavil dostupný aj v digitálnej podobe. Celá paráda sa uskutočnila aj vďaka prešovskému rodákovi a výbornému vokalistovi Mayovi Petranínovi, ktorý album This Is No End Strige naspieval.

Na debute ďalšej prebudenej legendy osemdesiatych rokov nájdete desať piesní. Musím povedať, že ma celkom milo prekvapil moderný a relatívne agresívny zvuk kapely a anglické texty. Hneď prvá Dragon´s Eye začína v poriadne rezkom powermetalovom tempe. Podobnú atmosféru by sme mohli hľadať ešte azda v piesňach Demon a Nympfa, ale zvyšok albumu je iný.

Iný, inak dobrý. Zvyšné piesne nesú ponurejšiu atmosféru. Ťažší rytmus a ťažšie riffy. Atmosférou mi pripomínajú tvorbu severanov Saint Deamon. Táto poloha kapele sedí podľa mňa ešte väčšmi. A to nehovorím o tom, že kapiel hrajúcich takýto štýl u nás zas tak veľa človek nenájde. Trochu ma zmiatlo iba záverečné outro This Is No End snažiace sa… Vlastne ani neviem o čo. Album by sa pokojne zaobišiel bez neho.

Asi nám je všetkým jasné, že Mayo má speváckych povinností na česko-slovenskej scéne už toľko, že Striga si v prípade ďalšieho fungovania bude musieť nájsť nejakého iného frontmana. A ja pevne verím, že sa im to podarí. I keď albumom This Is No End Mayo opäť nasadil latku veľmi vysoko. Na druhej strane, kvalitná muzika potrebuje kvalitný vokál a tento album znie skutočne svetovo.