Vyhralo Arcizlo nad debutom kapely NĀV? (recenzia)

Po tom, čo sa českým NĀV podarilo slušne zaujať už svojím debutom Smrtci (2019), vydali hneď po roku ďalšiu úspešnú dosku Arcizlo (2020). Tá však okrem digitálnej verzie pôvodne vyšla iba na limitovanom počte kaziet a fanúšikovia volali po ďalších fyzických nosičoch. Kapela teda ich prosby vyslyšala a vlani vydala svoj druhý počin aj na vinyloch.

„Vinyl je asi najklasickejší formát. Zároveň je ale ťažké dosiahnuť na jeho výrobu. Oba albumy sme preto vydali na kazetách a dúfali, že v budúcnosti niekto prejaví záujem aj o ich vydanie na vinyle,“ vysvetlil gitarista a spevák Ivarg. Prejavil. A nie jedno, ale rovno tri vydavateľstvá – MetalGate, Naše desky a The Barakos. Nie je teda pochýb, že tento album stojí za povšimnutie. Arcizlo obsahuje desať skladieb, ktorých vypočutie vám zaberie necelú trištvrtehodinku. Pri štúdiovom albume to je asi tá najprijateľnejšia dĺžka.

NĀV si poslucháča získajú už v prvých minútach, a to predovšetkým naliehavosťou skladby March Towards The Dying Sun a tiež pútavosťou harmónie. Hlboký vokál sa strieda so škrekotom a celá skladba sa človeku nenápadne vmiesi do podvedomia. Takémuto silnému začiatku u mňa na albume konkurovala ešte Lost Kingdom. Post-blackmetalový nádych a napätá atmosféra tu je dotváraná melodickými až orchestrálnymi zvukmi.

Na albume nájdete klasické blackened deathmetalové kúsky ako Shadow Of Man či Fallen aj ďalšie atmosférické skladby, ktoré zaujmú hlavne prazvláštnym elementom, ktorý som si dovolil pracovne nazvať „nedbalá surovosť“. Kým rytmická zložka napreduje v miernejšom kolísavom rytme, gitary sa dravo rútia vpred (Pick Your Poison). Prípadne naopak.

Zvuk klavíra a široké gitary pretínajú besniace bicie (The Enabler). Atmosférické a melodické časti plynule striedajúce divoké a dravé pasáže, ktoré sa zas prelínajú s podmanivou rytmickou – to sú aj piesne Hang The Saints, Gaia a Looking Into Abyss. A False Messiah? Myslím si, že frekvenciou slov, ktoré na vás spevák vychŕli v jej úvode, schoval do vrecka deväťdesiat percent československej rapovej scény.

Niet pochýb, že sa na českej scéne zrodila blackmetalová partička, ktorá sa čo nevidieť zaradí medzi špičku vo svojom žánri. Veľmi vydarený debut stihli za rok predčiť ešte vyzretejším druhým počinom Arcizlo, ku ktorého vydaniu prispelo hneď niekoľko vydavateľstiev. To je už asi samo o sebe úspechom. Veď nie nadarmo sa hovorí, že kvalita si reklamu robí sama.