Vedia Moravius, ako má znieť power metal? (recenzia)

Českej power-heavymetalovej formácii MORAVIUS z Haviřova vyšiel 1. mája tohto roku v nezávislom náklade nový album s názvom Wind From Silesian Land. Po dlhohrajúcich albumoch King’s Grave (2007) a Hope In Us (2016) je to už ich tretí štúdiový zárez. Pokiaľ máte radi melodické power/heavy nahrávky alebo ak ste skalným fanúšikom slovenskej vychádzajúcej hviezdy Eufory, určite by ste mali tomu kvartetu a ich novej nahrávke venovať pozornosť.

Kapela nasadí latku dosť vysoko už symfonickým Introm. Príjemný mäkký a hlavne neumelý zvuk tu sprevádza naráciou hlboký mužský hlas. Táto kombinácia je pri šikovnej kapele so zmyslom pre kompozíciu zaručeným úspechom. A Moravius takou kapelou očividne sú.

Napriek tomu, že je to ich už tretí album, cítiť v ňom stále dosť výrazné ovplyvnenie známejšími kolegami z fachu. Hovoríme hlavne o klávesových partoch v piesni Vengance, ktoré evokujú Stratovarius (podobne ako samotný názov kapely), či virtuózny klavír, renesančno-neoklasicistický zvuk vezúci sa na energických, rýchlych bicích v bonusovej Religon. Tá okrem spomínaných Fínov ešte o čosi viac pripomína tvorbu kapely Rhapsody.

Jeden z najväčších skvostov na albume je bez pochýb Liberty. Pieseň, do ktorej hosťujúci Niklas Isfeldt z Dream Evil vniesol typický vysoko položený powermetalový vokál. Priznám sa, keby ste mi túto skladbu pustili a nepovedali mi, čo počúvam, asi by som sa bol ochotný staviť sa, že počúvam Primal Fear. Tu, našťastie, naše potulky zvukom iných kapiel končia.

Spev je jedným z prvkov, ktoré robia túto kapelu originálnou. Dalibor „Panther“ Halamíček, ktorého ste mohli registrovať aj v kapelách Grog, Metan či Salamandra, netlačí hlas do závratných výšok, na druhej strane je jeho hlas mohutnejší a je v ňom cítiť viac driveu. Viachlasy na nahrávke sú možno priamočiarejšie (Guardians Of Moravian Land, Phoenix), ale sú použité na správnych miestach a celkový dojem z počutého dotvárajú ozaj výborne.

Ako to už u podobných albumov býva, každý milovník melodiky si tu nájde svoje. Či už sa to týka melódie, harmónie alebo tempa. Po melodickej stránke sa zamerajte na Devil In Disguise. Očaria vás nielen veľmi chytľavé témy v sólových gitarách, ale aj celková melodickosť, predovšetkým v slohách. Refrény najviac melódiou upútajú v piesni Phoenix.

S tempom sa kapela v rámci albumu pohrala tiež veľmi pekne. Je úplne jedno, či sú skladby tvrdšie ako Guardians Of Moravian Land, divoké ako vydarená inštrumentálka Wind From Silesian Land, kde sa šikovne striedajú sólové party s hlavnou opakujúcou sa témou, miernejšie ako široká a výrazne symfonická Phoenix, alebo vyslovene baladické ako Never Again. Vo všetkých typoch cítite, že rytmika konkrétnu skladbu tlačí neúprosne vpred a vy ostávate v akomsi zvláštnom napätí. Vyvolať v poslucháčovi práve tento pocit by asi malo byť cieľom každej jednej kapely.

Mnoho drobností, ktoré robia celok dokonalým. Tak by sa dalo zhrnúť kompozičné a aranžérske majstrovstvo kapely Moravius na ich albume Wind From Silesian Land. Chóry v závere skladby Phoneix, bicie v refréne piesne Morana, husle a akustické gitary v Never Again. Gitarové sóla v PhoenixNever Again. Rôznorodé vyhrávky, ozdoby, vokály, prechody. To všetko je len zlomok z toho, ako Moravius svoj album vyšperkovali.

Ak si to stále neviete celkom predstaviť, tak si pustite Sky Of Stars. To je tá povestná skladba, ktorú by ste mali pustiť človeku, keď mu chcete kapelu predstaviť (a v tomto prípade sa nebojím povedať, že možno aj konkrétny metalový subžáner). Klasický power metal, akí milujú všetci fanúšikovia štýlu. Napriek rýchlosti z tejto piesne sála pokoj a vyrovnanosť. Výrazné klávesy kontrujú hutným gitarám. Bohatá harmónia a rôzne detaily sa vôbec nestrácajú v reve nástrojov a rýchlosti. Všetko má svoje miesto tak ako vydarené sólo, ktoré v skladbe nájdete. Takto má znieť power metal.