V čom sú silné stránky Godnoise? (recenzia)

Titulom prvého počinu, ktorý v roku 2020 vyšiel pod štítkom tunajšieho vydavateľstva Slovak Metal Army, sa môže pýšiť album Hardgodnoisecore od formácie GODNOISE z Topoľčian. Hardcoreová nahrávka obsahujúca jedenásť skladieb a trvajúca bez mála pol hodiny je už štvrtým štúdiovým dielom tejto formácie.

Priznám sa, že moje vnímanie hardcoreu by sa dalo v skratke opísať frázou „tvrdší a kvalitnejší punk.“ A presne taký pocit mám aj z tejto dosky. Nájdete na ňom slušnú prehliadku gitarových riffov, zväčša síce priamočiarych (Spomienka, Hardgodnoisecore), ale nájdu sa tu aj piesne, ktoré hudobným materiálom zaujmú rytmicky (Tequila) či harmonicky (Svoj cieľ). Najlepším príkladom je asi Veľmoci vládnu nám. Vydarená harmónia v úvode, pútavý rytmus a silná energia z nej robia určite najzaujímavejší kúsok albumu.

Najsilnejšou stránkou hardcoreu sú texty. Teda v prípade, že ich niekto v kapele vie písať, respektíve si kapela nejaké kvalitné texty dokáže zaobstarať. U Godnoise sa, veru, nemusíte báť nezmyselných textov ani prázdnych fráz. Toto tvrdenie síce mierne zakolíše pri počúvaní piesne Tequila, ale inak nájdete na albume mnoho kvalitných textov. Hardcoreisti sú známi tým, že si stoja za slovom, za svojím štýlom a tiež za svojím postojom (Rebel, Môj život, moja cesta), že sa neboja povedať svoj názor a poukázať na aktuálnu situáciu aj dlhodobé problémy (Starý svet) či všemožne motivovať svojich poslucháčov (Svoj cieľ).

Slovenské texty sú plné trefných myšlienok. Nečakajte žiadne metafory a vzletné frázy, ktoré sa k tejto hudbe absolútne nehodia. Jednoduchý jazyk je miestami okorenený vulgarizmami a dokonale zrozumiteľný spev zväčša kopíruje gitaru. Keď si odmyslím ťahanie krátkych slabík v niektorých pasážach (Okamih pravdy) a v určitých prípadoch aj nevydareného frázovania, je celkový dojem veľmi dobrý.

Časté zmeny rytmu, občasné harmonické rozjasnenie, plejáda priamočiarych riffov, hutný zvuk, dravá muzika. K tomu slovenské texty, plné trefných myšlienok, protestov a razantných postojov. Tým všetkým a možno ešte aj čímsi viac je album Hardgodnoisecore z dielne topoľčianskeho kvarteta Godnoise. Ak ste fanúšikmi hardcoreu, tento album by rozhodne vo vašej zbierke chýbať nemal.