V čom spočíva umenie The Split? (recenzia)

THE SPLIT je česká progressive metalová formácia fungujúca od roku 2018. Jej členom je aj Zdeněk Čepa Čepička, ktorého môžete poznať vďaka pôsobeniu v zoskupeniach ako Forgotten Silence, Ador Dorat a Postcards From Arkham. Táto trojčlenná kapela vydala 24. februára 2021 po záštitou Slovak Metal Army svoj debutový album Reminiscences. Ten pozostáva zo šiestich skladieb o celkovej dĺžke štyridsať minút.

Hneď prvá pesnička Ancestral Signs privíta poslucháča hutným zvukom a výbornými riffmi. Množstvo pútavých progresívnych pasáží ústí k záveru plného elektrických zvukov. Celou skladbou sa nesie výborný mužský vokál. Dovolím si tvrdiť, že toto je najtvrdšia skladba celého albumu. Nasledujú totiž skladby Trapped či November Days, ktoré sú zvukom a tempom oveľa pokojnejšie, no stále v nich počuť elektronické zvuky, množstvo progresívnych prvkov a miestami až jazzové nuansy. Trapped dokonca ponúka aj dámsky vokál a poriadne tučné gitarové sólo. Ešte miernejšie sú skladby Annual Rings – chpt I. Stardust a Annual Rings – chpt II. The Echoes. Tieto vyslovene akustické kúsky sú ale tiež veľmi príjemné na počúvanie a sú plné symfonických prvkov a vydarených viachlasov.

Ako šiestu na album kapela zaradila inštrumentálnu Chain Reaction, ktorá je akoby zložená z dvoch osobitných kúskov. Do polovice je to miernejšia skladba s virtuóznym sólovým partom a v druhej polke prevláda hutnejší zvuk a elektronika. Obe sú veľmi zaujímavé a vydarené, i keď diametrálne odlišné a netuším, ako ich autorovi napadlo spojiť do jediného diela. Ako bonus kapela pridala na CD šestnásťminútovú skladbu tvorenú spojením inštrumentálnych verzií prvých dvoch piesní.

Už dávno som nepočul takýto vydarený progrockový album. Páči sa mi, že kapela The Split to nepreháňa ani s dĺžkou skladieb, ani s dôrazom na nespočetné množstvo nepárnych taktov. Album Reminiscences sa aj napriek svojej vysokej inštrumentálnej náročností veľmi ľahko počúva a človek pri ňom môže bez problémov robiť aj inú činnosť. Nemusí sa oddať naplno počúvaniu albumu, ako to je pri mnohých iných progresívnych kapelách. Myslím si, že napísať takýto album je to pravé umenie autorov progresívnej muziky.