V čom je EP kapely Exorcizphobia iné a dal sa vytvoriť split v lepšej kombinácii? (recenzia)

Českí thrashmetalisti EXORCIZPHOBIA vydali ešte v júli 2021 nezávisle nové EP s názvom Friend Of Lunacy. Na to zaradili osem skladieb. Dvojka Take It Easy a päťka Mentally Divergent sú však len akousi koncepčnou vsuvkou s hovoreným slovom. Na EP taktiež nájdete vydarený cover piesne Missing Rebellion, ktorú v origináli poznáte od Malignant Tumour a druhú, alternatívnu verziu piesne Friend Of Lunacy, ku ktorej sa ešte dostaneme. Zostali nám teda štyri piesne, ktoré som si schválne takto vyčlenil. Ale o tom neskôr.

Nadšenie, ktoré som cítil u Exorcizphobie pri posledných dvoch dlhohrajúcich nahrávkach, pri EP Friend Of Lunacy trošičku opadlo. Mám pocit, že tentoraz sa totiž vydali cestou tradičnejšieho thrashu. Úvodná Inner Strength, ktorá od ťažkého tempa postupne vygraduje až do pravej thrashovej naháňačky, bola prvým náznakom tohto faktu. Podobné pocity som mal pri Friend Of Lunacy a tak trochu aj pri Stuck Between Realities. Tu sa už ale kapela hrá s rytmom o čosi okatejšie, zaujme tu gitarové sólo a aj mierne melodickejší spev.

Vrcholom je pre mňa ale The Reckoning. Pri tejto skladbe som si povedal: Toto je Exorcizphobia, akú poznám. Toto je Exorcizphobia, akú chcem. Ten široký hutný zvuk, ten riff, ten vokál. Skladba má päť a pol minúty, ale udeje sa tam toho skutočne neúrekom. Veľmi ma oslovila grungeovejšia časť po tretej minúte a hneď potom kvalitné sólo.

U EP Friend Of Lunacy je to pre mňa tak pol na pol. Našiel som si na ňom skladbu, ktorú som si zamiloval a aj v ostatných sa dajú nájsť prvky, ktoré pre mňa Exorcizphobiu vystihujú. Ale vo veľa veciach táto thrashová nahrávka znie tradičnejšie/oldschoolovejšie. Po posledných dvoch dlhohrajúcich albumoch mi to nebolo veľmi pochuti. Náznaky Exorcizphobii vlastnej originality ale ostali aj tu a verím, že na ďalšom albume sa zas prejavia naplno.

Štvoricu skladieb Inner Strength, Friend Of Lunacy, Stuck Between Realities a The Reckoning som si schválne vyčlenil, pretože tie vyšli tento rok, konkrétne 14. apríla 2022, na splite Voracious Lunacy pod štítkom Soman Records. Okrem štyroch skladieb Exorcizphobie split obsahuje aj štyri piesne v podaní kapely HERESY. Materiál tejto kostarickej thrashovej formácie taktiež pôvodne vyšiel na osobitnom EP. Voracity vydali Soman Records v decembri 2021 na CD. Split Voracious Lunacy vyšiel v digitálnej a vinylovej verzii.

Heresy sa svojou muzikou ku kapele Exorcizphobia dokonale hodia. Presvedčila ma o tom hneď prvá Faith Destroyer. Rytmická, energická skladba s tučným zvukom plná melodických gitár. Veľmi podobné prvky sa objavia aj v Generation Genocide. Operation Disaster ma očarila harmóniou a sólovou gitarou a Annihilation asi najväčšmi ctí tradičný thrash (nedajte sa zmiasť úvodnom s čistým gitarovým zvukom).

Kombinácia Heresy a Exorcizphobia je geniálna. Je pravda, že k tomuto materiálu od Heresy by sa mi viac hodila tvorba z posledného dlhohrajúceho počinu Exorcizphobie, ale aj tak znie split Voracious Lunacy ako celok výborne. Thrash metal v podaní Heresy je taktiež veľmi originálny. Surový vokál a melodické gitary sa pekne dopĺňajú. Výborný zvuk je už len čerešničkou na torte.