Umelecký death metal, ktorý ma korene na Slovensku? (recenzia)

Slováci sa vo svete nestratia. Máme o tom veľa pozitívnych dôkazov a pre muzikantov a metalových nadšencov je tým najnovším a najpozitívnejším určite projekt Martina Matiašoviča s názvom SHAPED IN DREAMS, kde hosťujú rôzni svetoví muzikanti pôsobiaci či už v death metalových kapelách (Obscura, Alkaloid, Black Crown Initiate,…) alebo na poli vážnej hudby (Harmonia Nova). Výsledkom je debut Echoes Of Eldren Deeds, veľmi opatrne zaškatuľkovaný ako art death metal. Po vypočutí deviatich skladieb je ale jasné, že žiadne iné slovné spojenie by tento album lepšie nevystihlo.

Keď som si album púšťal, netušil som, čo mám očakávať. Bol som veľmi zvedavý na spojenie vážnej hudby s deathmetalovou surovosťou. Veľmi ma ale prekvapilo, že sa na album dostali aj dve čisto klavírne inštrumentálky. …and Warmth Remained a Time Turned Into Memory evokujú diela najdokonalejších impresionistov. Také virtuózne a zároveň oplývajúce jednoduchosťou. Autor v nich pri prechádzaní od pokojnej melodiky cez energický tanec po klaviatúre až po disharmonické postupy odkryl mnohé tváre tohto nástroja.

Klavír sa v tých najvhodnejších okamihoch objavuje naprieč celým albumom. Po nadpozemskom úvode skladby A Vault Roamed By Memory si ho užijete v kombinácii s dychmi. Prím ale, samozrejme, hrajú na albume gitary, ktoré vo väčšine skladieb menia kabáty na počkanie. Tvrdé riffy Fire Within s neoklasickým nádychom kombinované so surovým growlom sa náhle lámu do akustických častí s melodickejším polospevom.

Energické deathmetalové riffy s progresívnymi prvkami sú v Mere Illusion zdobené neoklasickými vyhrávkami. V Thrilled For The Brawl kapela na chvíľočku odbočí kamsi k funku a A Giant To Face strieda medievalfolkové časti s akustickými gitarami, dychmi, slákmi a dobovými nástrojmi s rýdzim death metalom.

Výnimku tvoria azda ešte folková skladba At The Caverns Of Sleep s modernejším zvukom, naprieč ktorou sa nesú len akustické gitary a (pravdepodobne) bongá a baladická As Life Awakens, ktorá je celá vystavaná na akustickej gitare a ženskom vokále s nádhernou farbou. Asi bol dobrý ťah zaradiť túto skladbu na predposledné miesto na albume, pretože ak by bola na začiatku, očakával by som spomínaný ženský spev už v každej skladbe a bol by som značne sklamaný jeho absenciou.

Echoes Of Eldren Deeds je skutočným umeleckým dielom. Časté, rýchle a hlavne nečakané zmeny hudobného materiálu ho robia veľmi živým a pútavým. Často zo skladieb cítiť folkové prvky a hlavne pozitívnu energiu (aj napriek tomu, že je to z veľkej časti deathmetalová nahrávka). Treba tiež ale povedať, že toto nie je album na počúvanie popri sobotnom upratovaní. Je to veľmi náročná nahrávka, vyšperkovaná do takej miery, že si zaslúži vašu stopercentnú pozornosť. Pohodlne sa usaďte, zavrite oči a nechajte Shaped In Dreams formovať vaše sny.