Nepresolili Brute nový album? (recenzia)

Deathmetalová partia BRUTE z Vranova nad Topľou našu domácu scénu zdobí už od roku 1998, odkedy vydala tri demá a štyri dlhohrajúce albumy. Ich Henchmen, ktorý vyšiel v roku 2017 u Slovak Metal Army na CD a o rok neskôr aj na priesvitnom vinyle, si dokonca vyslúžil nomináciu v Radio Heads Awards 2017 za najlepší tohoročný slovenský album v kategórii Hard & Heavy. Tento rok prišla kapela s ďalšou albumovou novinkou. Najnovší zárez do diskografie dostal názov Essence Of Tyranny a vyšiel v magický dátum 22.02.2022. O vydanie sa tentoraz postarali v Gothoom Productions.

Pravdepodobne nikdy nepochopím intrá k deathmetalovým albumom. Aj v tomto prípade v úvode albumu poslucháča čaká elektronické intro, ktoré nemá nič so zvyškom materiálu na albume. Na druhej strane musím Brute pochváliť, že minimálne hneď neprešli k blast-beatom. Materiál, ktorý po elektronickom úvode nasleduje, znie veľmi dobre a inštrumentálne by sa hodil do akéhokoľvek metalového subžánru. Tu ho ale zatriedi prítomnosť growlu. Potom už muzika skĺzne do poriadneho technického death metalu, na aký som v podstate čakal od prvej sekundy. Splintered okrem všetkého spomenutého ponúkne aj inštrumentálnu časť s harmonickejším riffom.

Brute nemrhajú časom. Jednu skladbu utnú a ďalšia nastúpi rovno v plnej paráde a rýchlosti. Sated By Domination, Furious Pictures And Agony, 13th Chamber, Greatest Pain… Rýchle kopáky, surové gitary a ešte surovejší vokál. Na albume sa nájdu ale aj mnohé časti, ktoré prekvapia melodikou. Veľmi pekný gitarový zvuk v úvode a pred záverom Torturous Presence, kvílivé gitary a vydarené riffy v Disheartening Temptation a 13th Chamber, kvalitné sólo vo Furious Pictures And Agony.

Ešte som asi nepočul album s takou výraznou basou. V každej jednej zo skladieb na tomto albume je jej zvuk veľmi zreteľný a často až dominantný. Niekedy mám pocit, že si tento nástroj na albume žije vlastným životom a svojich spoluhráčov ani nepočúva. Inokedy zas krásne zapadá do muziky. Vo Furious Pictures And Agony prekvapí výbornou, priam jazzovou linkou, ale v Torturous Presence úplne kazí dojem z krásneho gitarového materiálu pred záverom.

Brute opäť nesklamali. Essence Of Tyranny je presne taká nahrávka, akú som od tejto kapely čakal. Dravý death metal s mnohými príjemne harmonickými prvkami a hlavne s nespočetnými technicky náročnými pasážami. Niet pochýb, že Brute sú už majstrami v tom, čo robia. Na viacerých miestach by som možno značne upokojil basové party. Muzika bez basy je ako polievka bez soli, ale presolená polievka tiež človeku nechutí. Inak môže byť kapela hrdá na ďalšiu vydarenú nahrávku.