Akú silu má Insania? (recenzia)

Brnianska kapela INSANIA je už na scéne nejaký ten piatok. Kapela bola založená v roku 1987, kedy vydala svoje prvé demo Live In Polana. O rok neskôr prišli s ďalším demom Possessed By Insania. To už ale nesedelo červeným pánkom a ŠTB kapele zakázala hrať. Páni sa ale nevzdali a pokračovali pod menom Skimmed až do roku 1992, kedy sa vrátili k pôvodnému názvu a vydali tretie demo R.U.Dead?. Nasledovalo prvé EP a v roku 1994 dlhohrajúci debut Crossfade. Od tejto doby do diskografie kapely pribudli ešte dve EP, jedna VHS, split šiestich kapiel, štyri kompilácie a úctyhodných deväť štúdiových albumov. Ten najnovší GRRRotesky vyšiel koncom februára 2022 u Smile Music a nájdete na ňom dvanásť skladieb.

Napriek bohatej histórii kapely bol album GRRotesky prvým počinom z ich tvorby, ktorý sa stretol s mojimi ušami. Dočítal som sa, že kapela sa postupne posunula od thrash metalu k štýlom hardcore a crossover. Tu som sa trochu zháčil, pretože hardcore nie je zrovna žánrom, ktorý by som si púšťal na dennej báze. Asi ani na ročnej báze. Insanii som ale chcel dať šancu a urobil som dobre.

Album otvára skladba Vytěsňuju, ku ktorej kapela natočila aj vydarený videoklip. Je to taký veľmi moderný protestsong. V podstate je podobnými protestmi album nasýtený. O mnohom hovorí aj podobizeň Putina v pozadí lyric videa k piesni Narvi svůj testosteron jinam. A na základe incidentu s ŠTB predpokladám, že tomu nebolo inak ani v minulosti. Spomedzi výborných a aktuálnych textov ma najviac oslovil Placatej svět, kde kapela schuti napľula konšpirátorom do tvárí.

Hudobne hrá prím rytmika. A to opäť nielen v tejto skladbe, ale vo viacerých. Rytmická zložka kapely hrá veľmi dôležitú rolu naprieč celým albumom. Veľmi sa mi páči zvuk basovej gitary v Bomba v kabaretu a jej výraz v Buď jako buddha. Upútal ma aj rytmus tanga v Neber si to osobně. Všetky skladby sú na dôvažok zdobené výraznou elektronikou (Haka starýho Nicka, Jedeme peklo, Neber si to osobně…), symfonickými prvkami (Nasyp to do mě) a poriadne tučným gitarovým zvukom (Jedeme peklo, Nasyp to do mě, Hvízdání…).

V niektorých skladbách sa dajú nájsť veľmi energické časti, predovšetkým refrény. Napríklad v Haka starýho Nicka a v Ses ztrapnil. Hlavne v druhej menovanej som si ale hovoril, prečo spevák s takou peknou farbou hlasu nepotiahne niektoré tóny a neprispeje trochu k melodike. A potom prišlo peklo. Konkrétne Jedeme peklo a spievaný refrén v kombinácii s tvrdou muzikou mi vyrazil dych. Potešilo ma, keď podobných skladieb začalo pribúdať. Nasyp to do mě má melodický, heslovitý a veľmi chytľavý refrén. Neber si to osobně ponúka dvojhlasný spev hneď od začiatku. A Hvízdání? Melodický spev a veľmi vydarené vokály dodávajú tejto skladbe v refréne poriadnu šírku.

GRRRotesky sú úžasnou kombináciou crossoveru a hardcoreu s prvkami gotiky, thrashu a industrialu. Album má obrovskú energiu. Neúnavne napredujúcu rytmickú zložku krásne dopĺňajú miestami skoro náhodne výkriky elektroniky a gitár s poriadne hutným zvukom. Mnohé refrény majú epickú šírku a kvalitné, veľmi aktuálne texty sú sladkou čerešničkou na torte. Výborné inštrumentálne aj spevácke výkony, výborné texty, výborná produkcia a výborné aranžmány. Výborný album.