Na čo stavili Mordum pri druhom albume? (recenzia)

Košická kapela MORDUM je na scéne od roku 1991, ale svojich fanúšikov novou muzikou obdarúvajú veľmi sporadicky. Po vydaní niekoľkých demo nahrávok sa k vydaniu dlhohrajúceho albumu And What Is the Truth? dostali až v roku 2017 a odvtedy bolo okolo novej muziky opäť ticho až do konca minulého roka. Koncom decembra totiž prišlo vianočné prekvapenie vo forme druhého dlhohrajúceho albumu In Peccato Mortali.

Prvá vec, ktorá ma zaujala, bola dĺžka skladieb. Na deathmetalovú kapelu sa mi zdali pomerne dlhé. Až tri skladby mali cez štyri minúty a úvodná Avaritia dokonca cez šesť. Kapela ale veľmi šikovne na album zaradila krátku skladbu Toxic World a inštrumentálne intermezzo Souls, čím spravila počúvanie svojho albumu ako celku dynamickejším a jednoduchšie stráviteľným.

Zaujímavým prvkom je hovorené slovo a rôzne efekty takmer pred každou skladbou. V určitých častiach to navodzuje formu koncepčnosti a prepojenosti jednotlivých skladieb do súvislého príbehu. Či to tak ale skutočne má byť, som sa nedopátral. Jedno je však isté. Mordum namiešali poslucháčom poriadnu zmesku brutálneho death metalu s množstvom technických a progresívnych prvkov.

Vo viacerých skladbách sa z agresívneho zvuku vynárajú výborné riffy (Luxuria, Toxic World), kvílivé sóla (Avaritia, Acedia) či skladbu ozvláštnia rôzne iné prvky ako smiech (Superbia) alebo hra s rytmom (Gula). Nad to všetko by som ale rád vyzdvihol jednu vec. Zvuk bicích. Krásne zvonivé činely a konkrétny kopák, bohužiaľ, nie sú v takejto muzike vždy samozrejmosťou a preto som vďačný, že si Mordum dali záležať na detailoch.

Viac ako tridsať rokov na scéne je úctyhodné číslo. Mordum očividne stavili na kvalitu pred kvantitou, a tak sme sa za tie roky od nich dočkali zatiaľ len dvoch štúdiových počinov. Každý fanúšik technického death metalu ale musí uznať, že na tej kvalite si páni z Košíc skutočne dávajú záležať. In Peccato Mortali je toho dôkazom.