Kam sa posunuli Firewind s novým spevákom? (recenzia)

Powermetalová kapela FIREWIND gréckeho gitarového ostrostrelca Gusa G si za posledných pätnásť rokov vybudovala viac než slušné renomé medzi fanúšikmi melodického metalu s výrazným vokálom a virtuóznymi gitarovými sólami. Ale priority hudobníkov sa menia a kapela sa musela vyrovnať s odchodmi dvoch dôležitých členov, a to speváka Henninga Basseho a druhého pilieru kapely – klávesáka, skladateľa a rytmického gitaristu Boba Katsionisa.

Gitarista nehodil povestnú flintu do žita. Naverboval talentovaného nemeckého speváka Herbieho Langhansa (Avantasia, ex-Voodoo Circle, Sinbreed), zhostil sa kláves a rozbehol práce na novom CD Firewind. Názov odráža novú kapitolu v dejinách powermetalovej kapely. Ako sa prejavili zmeny v zostave na hudbe gréckych powermetalistov?

Talent nového igrica umožnil Gusovi spestriť skladateľský rukopis. Langhans zvláda množstvo štýlov od acceptovskej brúsky, diovskej epiky až po balady.  Navyše disponuje podobnou farbou ako predchádzajúci vokalisti Henning Basse a Stephen Fredrick, takže kontinuita s minulosťou ostáva zachovaná. Zvuk Firewind sa priblížil viac k osemdesiatkovému štýlu Gusových sólových albumov, ale bez straty power metalového ostria. Na rozdiel od posledného albumu Immortal viac cítiť ozveny tvorby Yngwieho Malmsteena a kapely Dio, ktorá inšpirovala množstvo klasikov powermetalu ako Stratovarius či Masterplan. Ubudlo duelov gitár a kláves, vďaka čomu album pôsobí viac metalovo.

Firewind štartuje vo veľkom štýle s úvodnou powermetalovou päsťou medzi oči Welcome To The Empire a nezastaví sa až do štvrtej smršte Break Away. Mimoriadne silne pôsobí stred albumu počínajúc Orbitual Sunrise, ktorá vonia po sedemdesiatkových Rainbow, ale bez straty metalovej dôraznosti 21. storočia. Po nej nasleduje krásna power balada Longing To Know You s precíteným vokálom Langhansa a citlivou gitarou Gusa G. Osemdesiatky v plnej paráde.

Perfect Stranger poháňa parádny riff (mimochodom pripomínajúci Hands Of Time od The Unity) a najchytľavejší refrén na albume, pri ktorom sa vám chce začať okamžite headbangovať v obývačke. Dioviny OverdriveAll My Life sa vydarili nadmieru, Gus G symbolicky zložil prijímačky na post gitaristu v kapele Ronnieho Jamesa Dia na jednotku z hviezdičkou. Záverečná acceptovina Kill The Pain ukončí album vo veľkom heavymetalom štýle a vy nemáte dosť.

Reštart Firewind sa Gusovi G vydaril nad očakávania vynikajúco. S Herbiem Langhansom sa mu rozšírili kompozičné možnosti kapely a Firewind dochucuje klasický powermetalový rezeň korením a lá Dio a Yngwie Malmsteen. Firewind sa vracia ku koreňom power metalu po prúde času a výsledok stojí za to.