Čo svojím albumom stvárnili Solar System? (recenzia)

Po piatich rokoch od vydania svojho debutového albumu Atlantis prišla 21. augusta 2020 česká neoclassical/heavymetalová kapela SOLAR SYSTEM s dlhohrajúcou novinkou Synchronicita. Tá vyšla u Slovak Metal Army. Obsahuje jedenásť skladieb a všetky z nich sú, rovnako ako na debute, naspievané v českom jazyku.

Tento album ma na jednej strane dokonale očaril a na strane druhej som sa s mnohými elementmi vôbec nedokázal stotožniť. Hlavným zdrojom nadšenia je inštrumentálna stránka. Spevavá gitarová melodika je často podporená rozliatym zvukom klávesu (Do měsíčních hor), ale objavujú sa aj vydarené harmonické tandemy týchto nástrojov (Zrazen). Pieseň Do koncentráku a záver skladby Plamen nenávisti sa dajú šírkou klávesových zvukov označiť priam za symfonické. V mnohých skladbách sa pomedzi spievané frázy objavujú, samozrejme, aj neoklasické gitarové vyhrávky (Ash 2x řež) a podobne ladené fenomenálne sóla (Kepler 186-f, Ash 2x řež, Lidský brouk).

Guľometné dvojkopáky, ktoré k tomuto žánru neodmysliteľne patria, a krásny zvuk bicích sú ďalšími plusmi. Rytmická zložka ale neostáva len pri nich. Presvedčí vás o tom hutná basa v slohách Tlama plná prachu, ale aj rytmus skladieb Nadechni se, Kusy křídel či miernejšia, ale harmonicky napätá Jen ty víš jak to bolí.

Bohužiaľ, ani po viacerých vypočutiach som sa nedokázal stopercentne stotožniť so spevom. A to ani čo sa týka textov (trochu prvoplánovo rýmovaný Ash 2x řež), ani čo sa týka melódií (Do koncentráku, Do měsíčních hor či Zrazen, kde sa pýta vokál ala Fabio Lione) a ani čo sa týka intenzity (spevákov hlas je stenou zvuku v refréne Tlama plná prachu úplne pochovaný).

Ale aj tu sú aj svetlejšie momenty. Predovšetkým v skladbách, ktoré sú viac heavymetalovo ladené. Jen ty víš jak to bolí má celkom vydarený hymnický refrén a melodika je nápaditejšia aj v Lidský brouk. Najviac ma spevák ale oslovil v piesni Kusy křídel, kde do heavymetalového riffu v štýle Zakka Wyldea svojou farbou dokonale zapadá.

Album Synchronicita je hudobným stvárnením symbolu jin a jang. Biela, inštrumentálna časť, s drobným čiernym krúžkom rušivých elementov (ako napríklad voľba klávesových zvukov v Kepler 186-f) sa dopĺňa s čiernou časťou znázorňujúcou v tomto prípade spevové melodické linky, kde viaceré svetlé momenty tvoria biely krúžok. Možno je to z mojej strany stereotypizácia neoklasického heavy metalu, ale niektoré elementy sú pri takejto hudbe jednoducho neodmysliteľné.