Dá sa prísť poslednej nahrávke kapely Jakubysko na meno? (recenzia)

Na Silvestra 2022 ešte stihol vyjsť jeden zaujímavý počin. Zvolenské trio JAKUBYSKO v tento deň vydalo ďalší rovnomenný album. O mix a master sa postaral Mikihank a obal pochádza z dielne Midjourney. Čim je teda posledný počin kapely Jakubysko taký zaujímavý?

V prvom rade treba povedať, že kapela materiál nahrala svojpomocne v skúšobni počas roku 2022. Keď si album pustíte, poviete si, že keď je kapela šikovná, dá sa všetko. Ich zvuk môže bez problémov totiž konkurovať mnohým drahým štúdiovým nahrávkam.

Páči sa mi aj to, že si kapela ide svojou cestou a nestará sa o žiadne konvencie. Napríklad od svojho vzniku nepotrebovali pomenovať ani jednu zo svojich nahrávok. Jediné, čo sa časom zmenilo, je logo a tam išlo skutočne o zmenu smerom k lepšiemu.

Na novinke nájdete desať skladieb. Vypočuť si celý album na jedno posedenie ale určite nezaberie veľa. Ako to už býva pri kapelách brodiacich sa aj v bahne grindcoreu, väčšina skladieb za zmestila do dvoch minút. A Jakubysko je jedna z mála kapiel, u ktorej mi to vôbec nevadí. Chalani s prehľadom stihnú za tú minútu až minútu a pol vypovedať všetko, čo je treba. Žiadne zbytočné opakovačky ani refrény v ich muzike nemajú miesto. Či už nasadia od prvej sekundy závratné tempo ako v Nezvaný hosť, Tmavý kút a Robota IV, alebo sa pohrajú aj so zaťaženým rytmom ako v Skurvená moc a Obete drog, na album sa ale stále zmestia melodické gitary (Dotyk smrti, Tieň) aj chytľavé riffy (Hlupáci).

Grindcore, death metal, thrash, violence… Mnoho extrémneho sa dá nájsť na poslednom albume zvolenských Jakubysko. A to od prvého pohľadu na obal až po posledný tón albumu. Keď sa povedalo grindcore, veľmi dlho som dokázal siahnuť iba po českej kapele Kandar a všetko ostatné som nechával ležať. Ale Jakubysko sa od svojho desať-palcu z roku 2018 každou nahrávkou čoraz viac pretláčajú do mojej priazne. A po vypočutí ich najnovšieho počinu tomu nie je inak ani napriek tomu, že mu opäť nik nepríde na meno.