Čo sa skrýva pod maskou Projektu XIII? (recenzia)

Nie je to tak dlho, čo sa na českej scéne objavila nová gotická formácia, fungujúca pod taktovkou Mateja Lipského. Toho môžete poznať aj vďaka jeho žánrovo rozmanitým aktivitám. Matej vydal knižku s rozprávkami a pesničkami pre najmenších rockerov s názvom Mámo, táto v komoře je krockodýl a zároveň účinkuje, respektíve účinkoval v kapelách ako Masturbace, Krmelec, Negative Face či Bratrstvo Luny. A práve podľa jeho umeleckého mena Xpíl z kapely Bratrstvo Luny, ktorú opustil po necelých pätnástich rokoch, čerpal inšpiráciu názov nového gotického zoskupenia. Spočiatku PROBLEM XΠL, neskôr PROJEKT XΠL alebo PROJEKT XPIL a napokon sa (zrejme) názov ustálil na PROJEKT XIII.

V roku 2021 začal svoje gotické presvedčenie PROJEKT XIII (vtedy PROJEKT XΠL) šíriť prostredníctvom prvého EP Maska. To obsahuje Intro a štyri ďalšie skladby. Titulná Maska ponúka spevný refrén a množstvo „vesmírnych“ klávesových zvukov. Táto pieseň sa mi z celého EP páčila najviac. Skladby Proroctví a Průvodkyně temnotou ma spočiatku trochu zmiatli. Jedna svojím úvodom zabŕda kamsi do southern rocku a druhá dokonca akoby do flamenka. Obe ma ale napokon potešili širokými gotickými refrénmi, pričom gotický charakter im prinavrátili hlavne klávesy. Napokon by som chcel vyzdvihnúť priamočiaru gitarovú tému v slohách Proroctví, ktorá je napriek svojej jednoduchosti a nenápadnosti v tejto skladbe nosnou.

Na záver kapela pridala skladbu Nevěsta bez not, ktorá je vlastne, ako Matej trefne poznamenal, coverom jednej trinástky od ďalšej trinástky. Tušíte správne, že originálom piesne je Nevěsta temnot od gotickej legendy XIII. Století. Projekt XIII ale značne navýšili tempo, čím skladbe dosť rapídne ubrali na atmosfére.

Po digitálnom vydaní EP Maska nenechal na seba dlho čakať ani dlhohrajúci debut Ad Radices Tergum. Ten vyšiel v máji 2022, konkrétne v magický piatok trinásteho. Na jeho fyzickú podobu vo formáte CD si však fanúšikovia museli počkať do začiatku júna. Album obsahuje dvanásť piesní, vrátane intra zlepeného s prvou z nich a skrytého bonusu. Grafiku mal na starosti, rovnako ako pri EP, talentovaný a skúsený český umelec tvoriaci pod umeleckým menom Deather.

Po temnom intre Futura Exilo s množstvom atmosférických zvukov nastúpi prvá Ad Radices Tergum v energickom rytme a príjemným hlbokým vokálom. V tejto skladbe ma veľmi zaujalo, že v častiach bez spevu na povrch vypláva basová gitara a v častiach so spevom kapela kombinuje viacero ďalších zvukov. Väčšinu inštrumentálna zložka silnie, keď odíde spev, ale takáto inverzia zaužívaných postupov je tiež veľmi zaujímavá.

Veľmi sa mi páči, že kapela sa rozhodla tvoriť súčasnejšiu gotiku a neostáva iba pri chrámových organoch. Organ, samozrejme, tiež nechýba (Vítr do peří, Temná zelená), ale zvuky, aké sú použité v Homo politicus (vrátane klávesového sóla) alebo Angels, ulahodia uchu ešte väčšmi.

Melodické linky sú často veľmi chytľavé a v popredí postavený spev dokonale zrozumiteľný. Žiarivým príkladom sú Svět je test, Temná zelená alebo Nosferatu v síti. Jediné, čo mi nesadlo, je anglický text piesne Angels. Čeština sa ku tejto kapele hodí neporovnateľne viac.

Aj z inštrumentálneho hľadiska tu možno nájsť množstvo príťažlivých detailov. Harmónia a bicie, na ktorých je postavená Vládkyně bezmoci, zvonivé činely v Temná zelená, hutný riff a klávesové sólo s progresívnym zvukom v Nosferatu v síti a nádherná učebnicová gotika piesne Planety vášní.

Okrem spomenutého na albume nájdete aj trojicu piesní Maska, Proroctví a Průvodkyně temnotou z EP a skrytý bonus v podobe skladby Nevinná. Neviem, ako kapele napadlo zaradiť zrovna na toto CD takúto punkovú tancovačku, ale ako recesia na záver sa to dá odpustiť. Inak sa k zvyšku vydareného hudobného materiálu absolútne nehodí.

Odhliadnuc od skrytého bonusu je Ad Radices Tergum plný priamočiarych kompozícií s prepracovanými aranžmánmi a výborným výberom a kombináciou zvukov. Album je popretkávaný množstvom vyhrávok a maličkých detailov, bez ktorých by atmosféra každej piesne padla minimálne o polovicu. Je skvelé, že napriek tomu, že sa Bratrstvo Luny žánrovo dosť posunulo, jeho staré ja akoby ožilo v Projekte XIII.