Čo priniesla druhá exkurzia na Šumave s Panychidou? (recenzia)

Po veľmi vydarenom štúdiovom albume Gabreta Aeterna (2020) sa česká pagan/blackmetalová formácia PANYCHIDA rozhodla pri téme Šumavy zostať. V júli 2022 najskôr v digitálnej podobe vydala singel Storm Ravaging The Forest a neskôr v auguste EP Ř​í​ru​ř​ec / Dreisessel. Singel je jeho súčasťou, avšak pieseň je už uvedená pod českým názvom. EP navyše priamo nadväzuje na spomínaný album. Prvé tri skladby na albume sú úplne nové. Boli nahraté počas tvorby albumu Gabreta Aeterna. Pieseň The Curse Of The Christlhof si podľa kapely zaslúžila dostať novú verziu, a preto sa jej tu dočkala, a posledným kúskom je cover verzia piesne Via Dolorosa od Impaled Nazarene.

Storm Ravaging The Forest, respektíve Bouře les ničící, otvára EP celkom zhurta. No napriek rýchlym gitarám a valiacim sa bicím si skladba zachováva veľmi epický ráz. Pustina upúta harmóniou gitár a spevmi rozhodenými do sterea. Oproti prvej piesni má podstatne thrashovejší ráz. Ak vám ale najviac sedí heavymetalová tvár tejto kapely, stačí počkať na Dřevo pánům příjmem, lidu obživou. Riffy, sólo, ale aj spev v refrénoch ulahodia hlavne milovníkom melodickejšieho metalu. A na škodu, veru, nebolo ani znovuzrodenie skladby Prokletí Christlova dvora. Nanovo nahratý singel z roku 2017 má na tomto CD výborný zvuk a kapela jej doslova vdýchla nový život. No a cover verzia piesne Via Dolorosa je popri tom všetkom už len čerešničkou na torte.

Niekedy nie je na škodu, keď kapela nahrá viac skladieb, než reálne na album potrebuje. Následne z toho môže vzniknúť pre fanúšikov také príjemné prekvapenie, akým je EP Ř​í​ru​ř​ec / Dreisessel od českej metalovej partie Panychida. Už na prvé počutie je zjavné, ako trojica nových skladieb dokonale zapadá do konceptu albumu Gabreta Aeterna. Ich výpravnosť šikovne kontruje dravosti a agresivite blackmetalových odtieňov. Poslucháč má jednoducho pocit, akoby len na pár mesiacov stopol album pred poslednými skladbami a následne ho mohol konečne dopočúval až dokonca. Vrátiť sa s kapelou do šumavských lesov a načrieť do histórie národa, ktorý tu žil.