Čo ponúka čitateľovi kniha Masterpiecest 2019? (recenzia)

Heavy Metal Music Artwork už pár rokov vydáva pútavú knižnú publikáciu Masterpieces, v ktorej zhromažďuje to najlepšie z metalovej grafiky za uplynulý rok. České nakladateľstvo MetalGate v roku 2022 preložilo už druhú z týchto kníh. Masterpieces 2019 si teda môžete zadovážiť už aj v českom preklade. O ten sa postaral Ondřej Šmejkal a pre tlač bol použitý kvalitný kriedový papier, formát A4 a mäkká väzba.

Prvé štyri stránky knihy sú venované dielu roku 2019, ktorým sa stala grafika albumu Distance Over Time od DREAM THEATER. Jej autorom je Hugh Syme. Nasledujúcich osem strán obsadil nemecký umelec pracujúci pod pseudonymom Misanthropic-Art, ktorý si vyslúžil titul majster roku. Medzi ukážkami jeho tvorby nájdete napríklad grafiku Chwala Mordercom Wojciecha patriacu poľskej hviezde BEHEMOTH či Death: The Only Immortal použitú kapelou ASPHYX.

Práca Brena Elliota Whitea je obsiahnutá na šiestich stranách. Nájdete tu okrem iných Humanicide od DEATH ANGEL, Warheads On Foreheads od MEGADETH či Berserker od AMON AMARTH. Poctu roku na ďalších štyroch stranách získal Sabercore a objavom roku sa stal Caelan Stokkermans. Medzi ukážkami jeho tvorby na šiestich stranách nájdete napríklad grafiku pre kapelu LORNA SHORE.

Veľmi sa mi páči, že každý zo spomenutých umelcov sa vo svojej časti čitateľovi na úvod v krátkosti predstaví. Potom sa k ukážkam zo svojej tvorby vyjadruje sám alebo sa k nim vyjadrujú členovia kapiel, pre ktoré boli dané diela určené.

Predstavenie autora mi trochu chýbalo v časti Box set roku, ktorého autorom je Ryan Clark z Invisible Crature, Inc. Toto ocenenie v knihe dostal za rok 2019 box War & Peace kapely DEMON HUNTER. Na štyroch stranách nájdete mnoho obrazového materiálu spojeného so spomínaným box setom a pár riadkov, v ktorých sa k svojmu výtvoru autor vyjadruje.

Zvyšok knižky je venovaný stovke výtvarníkov. Od každého z nich je vybrané jedno dielo zobrazujúce obal albumu pre kapelu. Teda ako hovorí názov tejto kapitoly 1000 výtvarníkov na 100 doskách od 100 kapiel. Nájdete tu Moonglow (AVANTASIA), From Hell With Love (BEAST IN BLACK), One Fire (COMBICHRIST), I, The Mask (IN FLAMES), The Last Rager (MUNICIPAL WASTE), The Heretics (ROTTING CHRIST), We Are Not Your Kind (SLIPKNOT), When A Shadow Is Forced Into The Light (SWALLOW THE SUN), Dawn Of The Dragonstar (TWILIGHT FORCE) a mnoho ďalších. Konkrétne deväťdesiat jeden ďalších.

V tejto časti sa opäť k jednotlivým grafikám vyjadrujú ich autori, ale často aj členovia kapiel. Nájdete tu napríklad pár riadkov k Resist (WITHIN TEMPTATION) od Sharon Den Adel. A v prípade HATE a ich Auric Gates Of Veles sa vyjadril aj autor Andrzej Masianis a aj frontman kapely Adam The First Sinner.

Jednou z neodmysliteľných súčastí metalovej subkultúry sú určite práve výrazné a umelecky prepracované obaly albumov. Táto kniha veľmi prehľadnou formou sumarizuje to najlepšie, čo sa urodilo na albumovom poli nie po hudobnej stránke, ale práve tej grafickej. V šikovne členených kapitolách nájdete mnoho obrazového materiálu, ktorý sprevádza vždy stručný, ale zaujímavými informáciami nasýtený text. Zážitok ešte umocňuje kvalitný kriedový papier, ktorý bol pre tlač použitý. Obe vydavateľstvá odviedli na diele Masterpieces 2019 kus výbornej roboty. Dúfam, že MetalGate bude v prekladoch tejto publikácie pokračovať aj v ďalších rokoch.