Čo fanúšikom opäť neodopreli Demonic-Eyed? (recenzia)

Tesne pred koncom roku 2022, 29. decembra, stihla metalová partička DEMONIC-EYED vydať svoj nový počin 4, a teda neporušila pravidlo čo rok — to nový album. Novinka obsahuje deväť skladieb a zvolenské komando ani tentoraz neodoprelo svojim fanúšikom povestnú thrashovú agresivitu a surovosť.

Nový album sa znova nesie v znamení bilinguality textov, a tak si hneď na začiatku môžete užiť dva metalovo-pacifistické hymnusy Blood Like Water a Odhoďte zbrane. Ktorý jazyk komu sadne viac, je asi individuálne. Ja som si ale na tento koncept u D-E celkom privykol a vyhovuje mi. Navyše kvalitnej kapele dáva možnosť ulahodiť domácemu publiku a zároveň jej necháva otvorené dvierka aj na pódia za hranicami. Na novinke mám ale po prvý raz pocit, že tie cudzojazyčné kúsky sú podstatne tvrdšie ako tie v materinčine. Into The Depths a An Opportunist sú toho žiarivým príkladom.

Priznám sa však, že mne sú po chuti viac tie slovenské. V Ochrancovi a Feťákovi cítiť na dôvažok trochu punkovej rebélie, ale aj náznaky akejsi melodiky v riffoch, ktorá mi v poslednej dobe na slovenskej scéne a hlavne na klubových koncertoch všeobecne začína chýbať. A práve preto je mojím úplným favoritom Inkvizícia. Chytľavý gitarový riff krásne dopĺňa rytmický recitatív ustupujúci pokojnejšiemu a hlavne nápaditému gitarovému rozkladu.

Demonic-Eyed nepoľavili. Opäť stihli do roka vyprodukovať výborný kvalitný album. Rôznorodý hudobne aj textovo. Človek sa s týmito chlapcami nudiť rozhodne nestíha. D-E 4, tak ako predošlé tri, beriem všetkými desiatimi.

A keď hovorím, že s chlapcami sa človek nenudí, tak to myslím vážne. Štvorka ešte poriadne nevychladla po vylisovaní a páni už majú na konte EP s príznačným názvom D-EP ´23. Minialbum vyšiel v apríli u Crashsound Distribution.

Štvorskladbová nahrávka vznikla vlastne z jediného popudu. Zvolenskí Dadcare sa pobrali na odpočinok a Demonic-Eyed sa rozhodli, že je škoda, aby Dominus Dadcarius a jeho (ako sami hovoria) „prenáramne lyrický vokálik“ tiež odpočívali. A tak ho prizvali zaspievať si s nimi naživo jednu skladbu, potom dve, potom tri a potom sa rozhodli celé to zvečniť.

Na D-EP ´23 nájdete novo nahraté verzie piesní An Opportunist z D-E 4, University Of Life z D-E 3 a K z EP Ohňooký. V prípade An Opportunist a University Of Life, kde na pôvodných albumových verziách hosťuje Dany Will, nabrali piesne značne deathcoreovejší nádych.

Pri K mi ale nový vokalista popri Luboshiovi vôbec do skladby nezapadol. Luboshiov vokál je mojim ušiam podstatne bližší a pevne verím, že na D-E 5 dostane dostatok priestoru aj napriek ďalšej avizovanej spolupráci s Dominusom. Hudba Demonic-Eyed bola vždy nápaditá, správne ostrá a správne surová. Myslím, že všetkého veľa škodí a každý posun neznamená hneď posun vpred. Ale sto ľudí – sto chutí.

Zlatým klincom nového EP je cover verzia skladby Raise The Dead od Bathory. Nebudem sa tajiť tým, že táto verzia ma oslovila väčšmi než originál. Luboshio dal svojím vokálom tejto piesni nádych tvorby britských Venom a táto poloha mu neskutočne sadla. Všetky udelené body si odo mňa chlapci za EP vyslúžili týmto coverom.