Arzén vydal koncertné DVD. Vyrovná sa svetovým kapelám? (recenzia)

Aj keď to na našom trhu nie je úplne bežné a zaužívané, každá poriadna kapela by vo svojej diskografii mala mať koncertnú nahrávku. Je to súčasť povinnej výbavy. Skupina ARZÉN pre svojich fanúšikov takú nachystala a nám sa práve dostala do rúk (a do DVD prehrávača). Áno, ide o koncertné DVD s názvom Naživo.

Záznam vznikal počas koncertného turné s kapelou Čechomor na jar v roku 2019. Arzén na ňom dokazuje svoj dlhoročný štandard a podľa môjho názoru aj pozíciu najlepšej koncertnej kapely u nás. Výhodou tejto, dá sa povedať živej „bestofky“, je aj to, že sa na ňu dostali aj skladby, ktoré na koncertoch bežne nehrávajú. Turné totiž umožňuje dlhšiu minutáž, zatiaľ čo na rôznych festivaloch a letných akciách je toho času podstatne menej.

Čo sa týka technického prevedenia DVD, treba sa na to pozrieť regionálnou optikou a zohľadniť aj možnosti vytvorenia profesionálnej nahrávky v našich podmienkach. Ak sa niekto pustí do tak náročného projektu takmer na kolene, aj keď s profi tímom, nemôže očakávať výsledok podobný záznamu celosvetového vydavateľstva s neobmedzeným rozpočtom za použitia desaťnásobného počtu kamier. Celkový výsledok zodpovedá technickým a finančným možnostiam. Kde-tu je obraz tmavší, občas prepálený. No zvuk je bez najmenšej chybičky.

Počas úvodného Intro I sa mihnú fotografie z rôznych období kapely. Keď píšem mihnú, myslím to doslova, čo je mierne na škodu, lebo fotografie, hlavne staršie zo začiatkov kapely, sú zaujímavé. Ale aj tu je ľahká pomoc, Boh žehnaj tlačidlo „pause“. Potom už to ide tak, ako sme u Arzénu zvyknutí, pekne od podlahy. Už pri druhej skladbe Veru sme my chlapci som pocítil neovládateľnú túžbu hneď byť na koncerte.

Postupne a bez zádrheľov všetko plynie a odsýpa ako má, až kým sa pri Intro II ku Arzénu v klasickej zostave (Jaroslav Gažo – spev, Pavol Cabadaj – gitara, vokály, Igor Klein – gitara, Miroslav Fedor – basová gitara, Ján Heinrich – bicie) obohatenej o dlhoročného spolupracovníka Ľuboša Tomaščíka, hráča na klávesové nástroje, nepripoja členovia skupiny Nebeská muzika. Od tohto momentu dostala sila terchovsko-arzeňáckych piesní taký náboj a gule, že aj tie gule mali gule. Sláčiky dodali skladbám nadstavbu a pestrosť a typické terchovské hromové vokály postavili všetky chlpy na tele. Na pódiu sa zhmotnilo nehmotné kultúrne dedičstvo terchovskej muziky, ktoré je právom zapísané v UNESCO.

Počas turné som navštívil trenčiansky koncert, ktorý bol bezchybný a už vtedy som tvrdil, že Čechomor mal hrať prvý a Arzén druhý, tam však Nebeská muzika chýbala. Teraz, po zhliadnutí DVD, ľutujem, že som sa nevybral niekam, kde boli súčasťou koncertu, no zároveň mám pre Arzén odkaz, aby niečo podobné ešte niekedy zopakovali.

Na disku okrem koncertu nájdete aj jeden bonus. Je ním videoklip ku skladbe Kamaráti, ktorá vznikla počas pandémie a nie je na žiadnom nosiči. V klipe si môžete užiť nádherné zábery na prírodu v okolí Terchovej.

Jediná vec, ktorá mi chýba, je nahrávka koncertu aj na CD. V dnešnej dobe je kombinácia DVD/CD absolútna samozrejmosť. Len kvôli tomuto odoberám v hodnotení jednu hviezdičku.