Ako sľubne znejú na debute Not Promising Case? (recenzia)

To, že prvý dojem býva dôležitý, je pravdepodobne univerzálne aplikovateľná fráza. Zároveň však platí, že nedať naň môže byť omnoho dôležitejšie. Najmä z dlhodobého hľadiska, keď dokážete hlbšie preskúmať všetky dôležité aspekty daného objektu záujmu, v tomto prípade Dolnokubínčanov NOT PROMISING CASE. Kvintet zložený z ostrieľaných muzikantov odkojených všemožnými rockovými žánrami sa po dekáde existencie dopracoval k debutovému EP s názvom Klamem.

Šesť skladieb po takej dlhej dobe možno nie je veľa, ale o to hlbší dojem (alebo aspoň väčšina z nich) zanechajú. Úvodná Onyx, ktorá sa dočkala aj videoklipu, výborne mieša všetko, o čom piesne NPC sú. Jednoduché, ale účelné riffy, nápadité a vkusné klávesové linky, sóla, ktoré si človek môže pískať (konečne!), monštrózne refrény – a veľmi špecifický spev.

Vokálny prejav Michala Pilku nemusí sadnúť každému. Tiež mi trvalo pár vypočutí, kým som si naň zvykol, no napokon si človek uvedomí, že k tejto hudbe sedí úplne dokonalo a iný si tam predstaviť ani veľmi nevie. Vezmite si Chrisa Boltendahla, Lemmyho, mierne podguráženého člena ultras a spriemerujte to. Nie je to však len hrubozrnný chŕlič síry. Ako ukazuje vynikajúca Podvod, Michalovi nie je cudzia dynamika a zrazu je ten chrapľák omnoho prívetivejší.

Not_Promising_Case_by_Juraj_Bednarik_02

Songy znejú na hard rock dosť temne. Žiadne rýchlostné preteky sa nekonajú, väčšina EP-čka sa nesie v strednom až pomalom tempe. Každá skladba má svoju vlastnú náladu a vo všetkých sa dá nájsť prvok, ktorý z nich robí monolity. Celé mini-CD však zároveň znie veľmi súdržne a to aj vďaka neprepálenému a teplému (v primárnom význame), no správne agresívnemu zvuku.

Nádherné gitarové harmónie v Inkvizícii skombinované s ,,yesáckymi“ klávesmi sa hrabú až kamsi k prog rocku, tklivá balada Život dáva priestor jemnejšej stránke kapely v podobe zvuku violončela a akustických gitár a záverečná surová titulka nemá ďaleko od grungeu a la Alice In Chains.

Jedinou položkou, do ktorej sa ani po opakovaných snahách neviem dostať, je Nosferatu. Možno je to zbytočne tvrdým spevom v slohách alebo nie práve chytľavým refrénom, ale táto až doomová pieseň je pomyselným Čiernym Petrom celého Klamem. Ale treba uznať, že riff sa vydaril.

Pozoruhodnou zložkou sú texty. Tie sú, ak ste sa ešte nedovtípili, bez výnimky v slovenčine a sú všetko, len nie banálne. Naopak, v mnohých sa nájdu originálne slovné obraty. To, že k nim prispeli aj traja externí textári, považujem za veľké plus. Táto pracovná pozícia je v našej krajine dlhodobo poddimenzovaná a nebolo by na škodu, keby sa o týchto ľuďoch dozvedela širšia rocková/metalová verejnosť.

Not Promising Case vložili do svojej prvotiny dušu a vybrúsili ju do presne takej podoby, akej chceli a je to počuť. Dlhšej stopáži by som sa nebránil, ale som rád aj za túto necelú polhodinku.