Znie meno nového spasiteľa heavy metalu Traveler? (recenzia)

Kanada sa stala v posledných desiatich rokoch rodiskom množstva kvalitných heavymetalových kapiel. Striker, Cauldron, Hrom či Riot City nadväzujú na tradíciu klasikov žánru ako Judas Priest, Iron Maiden či Angel Witch a prinášajú novú hudbu stojacu na rokmi overených základoch. TRAVELER sa v roku 2017 pripojili k šíku mladých kanadských kapiel vzývajúcich staré metalové božstvá a po vrelo prijatom eponymnom debute z roku 2019 nezaháľali. Rok na to nachystali ďalšiu sadu metalových peciek s podtitulom Termination Shock.

A poviem vám, takú heavymetalovú šľahu medzi oči som nepočul od debutu Riot City. Traveler hrajú na mladícky natlakovanú maidenovskú nôtu z rokov 1980-1982, ktorú priostrujú sviežimi painkillerovskými tempami a halfordovskými výkrikmi. Spevák Jean-Pierre Abboud (Gatekeeper) predstavuje prototyp ideálneho metalového vokalistu. Jeho hlas zvláda v pohode nielen výšky bez úrazov ušných bubienkov, ale tiež disponuje zaujímavou farbou a dokáže na správnych miestach thrashmetalovo pritlačiť.

Treba zmieniť aj talent gitaristov Matta Riesa (Hrom) a Toryina Schadlicha, ktorí šperkujú piesne parádnymi sólami a gitarovými duelmi. Najdôležitejšie ale je, že chalani zložili kolekciu vynikajúcich piesní s parádnym prierazným zvukom a výraznou basou.

Kanadskí metalisti si hneď na úvod nachystali najväčšiu bombu v podobe nadupanej maidenoviny Shaded Mirror, ktorá svojou energiou, riffom a sólami roztancuje aspoň jedno metalistovo koleno. Heavymetalisti si jeden zo svojich najväčších vzorov uctili ešte v baladickej Diary Of Maiden. Tá sa v polovici zlomí do typického maidenovského maršu a v druhom pomalšom kúsku After The Future s výraznou basou.

Ale pozor, Traveler neťaží len z odkazu Iron Maiden, ich hudba znie omnoho pestrejšie. Prepracované gitarové pletence ako od dua Tipton/Downing zase potešia v zaťažkaných heavymetaových kusoch Termination Shock a záverečnej dramatickej jazde Terre Exodus. Stk pre zmenu v sebe nesie až thrashmetalové ostrie, vďaka čomu príjemne vyvažuje Termination Shock tvorený primárne klasickým osemdesiatkovým heavy metalom.

Chytľavý riff, natlakovaný refrén plný energie a duniaca basa poháňajú najosobitejšie skladbu Foreverman. Pieseň predstavuje veľký prísľub do budúcnosti. Ak sa bude ďalšia tvorba skupiny uberať cestou naznačenou v zmienenom hite, tak sa, veru, majú fanúšikovia heavy metalu na čo tešiť.

Pochvalu si zaslúži taktiež striedma stopáž na úrovni klasického LP, prepracovaný sci-fi obal s motívom ako z filmu Votrelec a zaujímavé texty. Tie sa odchyľujú od klasického heavymetalové klišé sex, drogy, rock n‘ roll a motorky. Nemusia všetky heavymetalové kapely stále dokola spievať o sile metalu, ktorý nám zabezpečí dostatok povoľných žien, s ktorými na motorke odfičíme za obzor ich obšťastniť veď-viete-čím.

S kapelami ako Traveler sa nemusia fanúšikovia heavy metalu báť o budúcnosť žánru. Hudba na Termination Shock ctí korene a pulzuje mladíckou energiou. A ako bonus obsahuje piesne, za ktoré by Primal Fear v súčasnej forme vraždili.