Podarí sa kapele Invoker osloviť viaceré skupiny fanúšikov? (recenzia)

Nemeckí melodickí death/blackmetalisti INVOKER vydali 27. marca u Einheit Produktionen svoj nový album Towards The Pantheon Of The Nameless. Po počinoch A New Age (2013) a Aeon (2015) je to už ich tretí štúdiový zárez. A novinka, obsahujúca deväť skladieb, sa ocitla aj v našom prehrávači.

Album otvára atmosférické intro Crumbling Sky. Možno si poviete, že by sa hodilo oveľa viac do nejakej metalovej opery než na úvod deathmetalového albumu. Na druhej strane je toto dielo vystavané štýlom, že čim dlhšie album počúvate, tým viac vám spätne do neho intro zapadá. Navyše pod číslami 4 a 7 nájdete ďalšie inštrumentálne skladby, ktoré majú za úlohu skôr navodiť atmosféru, než zanechať v poslucháčovi hlbokú stopu po umeleckom zážitku.

Jednou z nich je Dark, kde je symfonický úvod preťatý hovoreným slovom, ktoré prerýva detský smiech. V konečnom dôsledku vyznieva toto dvojminútové intermezzo celkom znepokojivo. Druhou je Breathless tvorená len gitarami. Nad kilami sa ťahá sólová gitara prepracovaná po melodickej aj technickej stránke.

V prvom momente mi spevákov hlas akosi do celkového konceptu albumu nezapadal. Postupne som si naň ale celkom privykol. Treba uznať, že výrazovo je počuť, že spevák vie, čo robí. S jeho technikou a farebnosťou growlu som sa ale stotožňoval o čosi ťažšie.

Po inštrumentálnej stránke (vynímajúc čisto inštrumentálne trio skladieb) má album mnoho svetlých momentov, ale rovnako aj tých druhých. Titulná Towards The Pantheon Of The Nameless začína v obvyklom deathmetalovom štýle, ale spočiatku vydarene znejúca gitara pôsobí po chvíli monotónne. Zo skladby vyčnieva gitarové sólo s rock n‘ rollovým zvukom, ktoré v tomto type hudby vyznieva veľmi zaujímavo.

Invoker

V tejto skladbe, podobne ako v Journey To DarknessFall Into The Void, môžete zaregistrovať náhly zvrat. Aranžérsky to vyzerá asi tak, že skladba začne dravou deathmetalovou divočinou, prípadne iným špinavým a surovým hudobným materiálom, nečakane sa zvrtne do uvoľnenejšej harmónie tvorenej zväčša gitarovými rozkladmi a napokon sa skladba vráti ku besnej klincovačke. Takýto postup vôbec nie je zlý, ale keď ho kapela za tak krátku dobu (skladby 1, 3 a 4) použije trikrát, pôsobí to, bohužiaľ, trochu neprofesionálne.

Podobne znejú ešte dve skladby, no tu sa zmeny nedejú ako cez kopírák, a tak skladby vyznievajú o poznanie zaujímavejšie a prepracovanejšie. V The Veils Of Golden Light sa ale surovosť s uvoľnením striedajú častejšie a zároveň o čosi plynulejšie. Navyše tu opäť zaznie vydarené rockovejšie gitarové sólo.

Above The Stars otvára čistý gitarový rozklad dopĺňajúci sólovú gitaru. Aj tu nastane náhly zvrat do black/deathmetalového materiálu. No po návrate k miernejším, no energickým bicím nastúpi aj skvelý hutný gitarový riff rozvinutý do zaujímavých harmonických postupov. Záver skladby sa nesie v réžii sólovej gitary bez bicích, strácajúcej sa vo fadeoute.

Zlatým klincom a vrcholom tejto nahrávky je pieseň Devils Door. Skvelé bicie, dvojšľapka v zdravej rýchlosti a vyslovene heavymetalové riffy s bohatou harmóniou, ozvláštnené growlom a dva razy pretkané o niečo surovejšou časťou, vrcholia southernrockovým sólom. Výkrik (do tmy), ktorým zakončil spevák jednu zo svojich replík, si ale mohol odpustiť.

Towards The Pantheon Of The Nameless je jeden z albumov, ktoré v konečnom dôsledku extrémne nenadchnú ani nesklamú. Táto nahrávka je príjemná a nenáročná na počúvanie, pričom má potenciál osloviť ako nadšencov death metalu, tak aj fanúšikov hard&heavy. Zároveň však muzikanti riskujú, že neoslovia v dostatočnej miere ani jednu z týchto cieľových skupín. Či už sa zameriate na divoké deathmetalové jazdy, alebo si užijete harmonickejšie pasáže a vydarené rockové sóla, to je na vás.

V každom prípade sa ale oplatí dať novému albumu kapely Invoker aspoň šancu. Vypočuť si ho len jediný raz a zavrhnúť by bolo chybou. Pri viacnásobnom počúvaní jednotlivých skladieb v nich totiž nájdete aj mnoho skrytých pokladov. Možno aj iných, na aké sme upozornili. No a na to ostatné si jednoducho zvyknete.