Má u Scabbard navrch hudba alebo texty? (recenzia)

Niekto chodí v lete na dovolenky a niekoho dobehnú resty, ktoré si nesplnil počas zvyšku roka. Alebo aj niekoľkých rokov. Mňa si takto počkala kôpka posledných vydaných albumov z dielne Slovak Metal Army a Immortal Souls Production. Priznám sa, že odkedy nás Juraj Immortal Haríň opustil, akosi som sa nevedel prinútiť tieto dosky vložiť do prehrávača, ale teraz asi konečne dozrel čas splatiť dlh starému kamarátovi a hlavne dlh kvalitnej muzike. Túto jedenásťdielnu sériu otvorím albumom V říši zla českej deathmetalovej formácie SCABBARD. V říši zla je tretím štúdiovým albumom kapely a zároveň prvou dlhohrajúcou nahrávkou po šesťročnej pauze v jej fungovaní. CD vyšlo u Slovak Metal Army 19. septembra 2020 a obsahuje desať skladieb.

Rozvibrované Intro sa preklenie do ponurého riffu skladby Novodobá šlechta. Táto kapela mala v mojich ušiach premiéru a musím povedať, že hneď v prvej skladbe ma príjemne prekvapil zvuk basovej gitary, surový, no veľmi zrozumiteľný vokál a vydarené deathmetalové riffy. Tie musím vyzdvihnúť predovšetkým v skladbách CestaJménem kříže. V textoch však veľmi veľkú výpovednú hodnotu hľadať netreba. Mám pocit, že tie sú písané tak trochu „na punkovú nôtu“. Ako príklad môžeme uviesť Válka je kurva či Depka.

Kapele treba ale určite uznať jedno. Živočíšnu energiu, ktorú do svojich skladieb vkladá. Úplne živo si viem predstaviť ten besný kotol pod pódiom, keď to Scabbard rozbalí v klube. Čo na tom, že z pódia znie „seru na vás – serte na mě,“ keď bicie a gitary do uší tlačia neodolateľne rytmické riffy. To platí aj o skladbe Soudný den. V tejto skladbe rovnako ako v piesni Antikrist je veľmi zaujímavý aj recitovaný text, ktorý obom kúskom dodáva osobitú atmosféru.

V tomto konkrétnom prípade ma celkom potešilo, že Scabbard nehrajú úplne oldschoolový death metal, založený na klincovačkách a neustávajúcom závratnom tempe gitarových riffov. Album V říši zla má čo ponúknuť aj fanúšikom melodickejších gitarových žánrov a myslím si, že aj heavymetaloví a thrashmetaloví nadšenci si nájdu na tomto albume svoje.