Koľko plusov má nový album formácie Krajiny Hmly? (recenzia)

Extrémna scéna je na Slovensku veľmi silná a bez najmenších pochýb konkurencieschopná aj vo svetovom meradle. Niekedy už ani nestíham sledovať, čo všetko prichádza a vzniká. Existenciu pagan blackmetalovej formácie KRAJINY HMLY som začal registrovať pri vydaní ich druhého štúdiového albumu Poza čierne hory (2021) a, samozrejme, som sa vrátil aj k ich debutu Na konci ciest (2016). Oba tieto albumy si ma veľmi rýchlo získali. Cez ostrie skál vyšlo v deň zimného slnovratu 21. decembra 2022 opäť pod štítkom Werewolf Promotions. O grafiku sa postaral Svjatogor.

Mám veľmi rád kvalitné slovenské pagan black kapely, ako sú napríklad Krajiny Hmly. Hlavne preto, ako pracujú s kompozíciou. Melanchólia, napätie, naliehavý rytmus a povznášajúce gitarové melódie. To je Do priepasti alebo Plameň už tíchne II. A aj keď sa na ich albumoch objavia surovejšie kúsky, ako v tomto prípade Cez ostrie skál, Z tisícich trónov alebo Pustina II, stále tam je počuť kus melodiky a konkrétnu harmóniu.

Ďalším plusom je, že napriek blackmetalovému štýlu spevu rozumieť spevákovi každučké slovo. Umelecký zážitok z epických skladieb ako Legenda o Sitne sa tak dá povýšiť na ďalšiu úroveň. Na nič sa nehrajú a neboja sa, že keď použijú v piesňach ako Plameň už tíchne II a Na krížnych cestách melodický čistý vokál, nebudú už viac trve cvlt.

Zvuky prírody a melodika naznačujúca možno len okrajovo, ale predsa akosi podmanivo konkrétne slovenskú ľudovú tradíciu aj bez husličiek či iných tradičných ľudových nástrojov. To je ďalší element, ktorým vedia Krajiny Hmly poslucháča zasiahnuť priamo do živého. Legenda o Sitne, Lesovik, Do priepasti. Tam počuť spev vtákov, ale hlavne spev gitár.

Krajiny Hmly ma opäť presvedčili, že patria medzi špičku svojho žánru a svojou muzikou musia bodovať u poslucháčov aj ďaleko za hranicami Slovenska. Cez ostrie skál prináša spektakulárny zážitok z počúvania. Sú jednou z tých kapiel, ktoré svojou muzikou podávajú poslucháčovi obrovskú dávku emócie. Aj preto som sa na vydanie ich tretieho počinu veľmi tešil. A oni opäť nesklamali.