Je Jamaron objavom roku? (recenzia)

Tento rok som medzi inými objavil na československej scéne aj úkaz menom JAMARON. Kapela vznikla v Prahe v roku 2013. Založili ju súrodenci Marie, Jakub a Ondřej a názov skupiny je poskladaný z prvých slabík ich mien. Zvyšok kapely tvoria bubeník Václav a basák Filip. Svoje prvé EP V Obraze kapela vydala v roku 2014 a postupne ho nasledoval debut Nahá (2016) a druhý album Doma (2019). Najčerstvejší dlhohrajúci počin Generace vyšiel v marci 2022.

Popri prvých skladbách som mal pocit, že albumu nič nechýba. Svieži mladistvý energický rock plný melodiky má potrebné gule a zjemňuje je ho iba príjemná farba speváčkinho hlasu, ktorý je na viacerých miestach podporený kvalitnými vokálmi jej spoluhráčov. Mnohé skladby majú miernejší úvod a postupne vygradujú do energickejších častí.

V titulnej Generace šikovne rytmiku spevu kopírujú aj inštrumentalisti, čo dodáva skladbe obrovskú energiu. Úplným vyvrcholením piesne je spanilá jazda dvojkopáku pod sólom. Basová linka je najnápaditejšia v Možná a veľmi originálnym prvkom je aj rozhodenie gitarového sóla do sterea. V energickej Kamikaze má dôležitú úlohu gitara, ktorá sa pridáva v polovici slôh. Na albume nájdete aj dve baladickejšie piesne Betelgeuse a O lžích a lidech.

Album Generace ma spočiatku celkom nadchol. Pekné české texty (v ich metaforách som na počudovanie našiel mnoho biblických motívov), príjemný spev, vydarené viachlasy a energická muzika. Rytmicky priamočiare skladby sú zdobené viacerými peknými detailmi. No pri siedmej skladbe som sa už, pravdupovediac, začínal nudiť. Skladby sa mi začínali zlievať a mal som pocit, že sa mi do hlavy tlačí z rádia Ewa Farna.

Veľké nadšenie z vypočutých singlov zo mňa po vypočutí celého albumu tak trochu opadlo. Nie je najmenších pochýb o tom , že Jamaron majú obrovský potenciál. Len si ešte nie som celkom istý, či ho plánujú naplno využiť, alebo ho radšej pred svetom zataja a vyberú si cestu mainstreamu.