Dokážu Mallephyr svojou hudbou ovládnuť poslucháča? (recenzia)

Womb Of Worms, druhý štúdiový album black/deathmetalovej formácie MALLEPHYR, vyšiel síce digitálne a na CD u Satanath Records a Murderous Productions ešte koncom roku 2018, ale vydavateľstvo Beyond Eyes Shop vydalo tento počin 11. júna 2020 aj na vinyloch. A to je určite pádny dôvod na to, aby sme si tento album plzeňského kvarteta pripomenuli, či možno v mnohých prípadoch aj predstavili.

Počin Womb Of Worms by som si dovolil ako poslucháč rozdeliť do dvoch celkov. Prvý z nich tvoria úvodné štyri skladby, kde sa vám kapela predstaví rôznorodým materiálom. Už v úvodnej The Temple Of Nothingness vás privíta najskôr temný ponurý riff a rytmické bicie, potom si vás získajú pútavé akordické postupy a celá skladba napokon vyvrcholí poriadnou deathmetalovou divočinou. Výborný riff nájdete aj v ďalšej Towards The Interminable Hatred. Navyše sú tu bicie do inštrumentálneho materiálu zasadené veľmi zaujímavo.

A pri fenoméne zaujímavých bicích sa ešte zdržíme aj pri tretej The Absolute Inner Genocide. Naliehavý pochodový vírivý rytmus bicích vzbudzuje v človeku obrovské napätie. Kapela tento pocit navyše raz umocní ťažkým riffom a potom šikovne zmierni sólovou gitarou. Naproti tomu W.Y.I.D. je bez pochýb z tejto trojice najtvrdšia a najsurovejšia. Zároveň v nej nájdete najviac častí s guľometnými bicími. O to väčším prekvapením je miernejšia atmosférická časť, kde sa objaví popri surovom growle dokonca aj melodický spev.

Mellphyr

Časť, ktorú som oddelil, teda piesne päť, šesť a sedem, tvoria ucelený, takmer dvadsaťminútový temný opus. Skladby Womb Of Worms I a Womb Of Worms II sú prepojené minútovým inštrumentálnym intermezzom …Just A Fraction Remains To Be Forever Ruined… The Deliverance Is Near…, ktoré je postavené len na gitare. Je to krátka chvíľa, ktorú vám kapela poskytne na oddych medzi dvoma najnáročnejšími skladbami.

Prvá časť Womb Of Worms začína melodickým a rytmicky zaujímavým riffom, no zároveň hneď od začiatku znie tvrdo. Predpokladáte správne, že na diverzitu hudobného materiálu bude táto pieseň najbohatšia. Striedajú sa tu temné, surové a dravé časti s melodickejšími a uvoľnenejšími. Dokonca sa tu opäť objavuje melodický spev. Priamočiara rytmika si podáva ruky s náročnejšími partami bicích a mierne časti sa striedajú s rýchlymi. Harmóniu strieda disharmónia a naopak.

Naproti tomu je druhá časť tejto piesne, teda Womb Of Worms II, asi najsurovejšia z celého albumu. Oproti jednotke znie oveľa disharmonickejšie a cítiť z nej nenávisť. Naprieč celou pretrváva napätie a objavuje sa v nej menej uvoľnených častí. V pomalších častiach je napätie udržiavané spevákovým šepotom.

Womb Of Worms. Názov evokujúci pachuť smrti rovnako výrazne ako samotná nahrávka. Black/death metal v podaní formácie Mallephyr je skutočne kvalitným dielom a je počuť, že kapela je v tomto žánri skutočne doma. Je obdivuhodné, ako páni dokážu narábať cez hudbu s psychikou človeka, vyvolávať a uvoľňovať v ňom napätie, nervozitu a tlak na hrudi. Pokiaľ ste doteraz nemali tento album vo svojej zbierke, pretože ste o ňom nevedeli, tak je načase to napraviť. Pokiaľ len preto, že nevyšiel na vinyle, teraz už máte možnosť si ho zaobstarať.