Dá sa pri debute Performed šetriť superlatívmi? (recenzia)

Slovak Metal Army dali uzrieť svetlo sveta aj dlhohrajúcemu debutu Moronia z dielne prievidzskej kapely PERFORMED. Keďže som prvé EP Thick Fume Of Dependencies z roku 2009 nemal možnosť počuť, súčasná novinka z 25. februára 2021 bola mojím prvým zoznámením s týmto thrashmetalovým kvartetom.

Priznám sa, že ani neviem ako začať. Moronia je totiž jedným z tých albumov, kde môžete niečo povedať o jednej skladbe a bude to platiť aj o zvyšných siedmich. Isté ale je, že už pri prvej Good Mood Stealer sa mi rozžiarili oči hneď ako nastúpil gitarový riff. A keď nastúpil spevák so svojím vokálom, tak sa rozžiarili ešte viac. Výborná farba hlasu, výborná technika, výborný prejav. A áno, platí to vo všetkých skladbách (s výnimkou jednej, ktorá je inštrumentálna). Vytŕča možno kúsok Killing Past, kde spevák frázuje text zaujímavou zasekávanou formou.

Hneď pri niekoľkých skladbách som si povedal, že bubeník je neuveriteľný. Hrá skutočne skvele. A ešte neuveriteľnejšia je jeho synchronizácia s gitarou. Akoby gitarové riffy a kopák hral jeden človek súčasne jednou rukou. Jednoducho dokonalá súhra. A všetko to opäť platí ako v piesni War, tak aj v Mental Leech, Mornonia či Thick Fume Of Dependencies.

V skladbách Mental LeechMammonist by som rád vyzdvihol gitarové sóla. A keď už chválime inštrumentalistov, nedá mi nepristaviť sa pri spomenutej inštrumentálke Uzzur. Tu ma upútala prepracovaná pomalá časť a taktiež výrazná basa, ktorú nechali vyniknúť hneď v úvode skladby.

Nebudem písať dlhé ódy. Je lepšie raz vypočuť celý album, ako si osemkrát prečítať rovnaké superlatívy pri každej skladbe. Thrashmetalová scéna na Slovensku silnie každým rokom. Mám ten pocit už dlhie. A chlapci z Performed to vlani potvrdili. Moronia je neobvykle vydareným debutovým albumom a thrash, ktorí chalani hrajú, je skutočne kvalitný a poctivý.