Čím poteší nový Obereg? (recenzia)

Po debute Slované z roku 2015 a po o dva roky mladšom albume Po stopách předků (2017) vydala tento rok česká folkmetalová formácia OBEREG novinku. Procitnutí vyšlo nezávisle 24. apríla 2020 a nájdete na ňom osem skladieb. Ako už názov albumu naznačuje, Obereg si aj na treťom počine zachovali v textoch materinčinu a nezmenené zostali aj témy textov, i keď to už z titulu na prvý pohľad jasné nie je.

Novinku otvára inštrumentálna skladba Jho v miernom tempe. Príjemný zvuk flauty tu podáva štafetový kolík v podobe melodickej témy sólovej elektrickej gitare a tento trend je možné zbadať aj v niektorých ďalších skladbách. Druhá inštrumentálka album uzatvára. Vítězná ušiam ulahodí výraznou basou s chorálmi a pekným gitarovým zvukom, ale prekážajú tu do istej miery svojím zvukom bicie. Predovšetkým pri prechodoch. Pre ilustráciu postačí citát z textu kapely Horkýže Slíže: „…takto zneli bicie v osemdesiatom piatom…“.

Obereg_band

Väčšina spievaných skladieb na albume sa nesie taktiež v miernejšom tempe. Výnimkou je azda Perunova armáda, ktorá má o čosi tanečnejší charakter. Dokonca i flautové party sú tu skočnejšie a miestami vďaka nim skladba vzbudzuje dojem ľudovej piesne zaobalenej do metalového šatu.

Druhou svižnejšou je Sámo, kde hudobný podklad poteší všetkých fanúšikov oldschoolovejšieho power metalu. Ženský vokál tu ale pôsobí akosi nevýrazne. Mužský spev je vo všetkých skladbách veľmi vydarený a má príjemnú farbu ako sólovo, tak aj v dvojhlasoch (napríklad pri skladbe Čarodějka).

Flauta Hanky Juříkovej na väčšine albumu veľmi vhodne dotvára inštrumentálne pasáže spolu s rôznymi menšími detailmi (ako napríklad bicie v slohách a chorály v refrénoch pri piesni Čarodějka). Len v skladbe Rukopis, kde má o čosi dlhšie pasáže, sa mi jej zvuk trochu bil so spevom.

Pokiaľ ste fanúšikom folk metalu, ktorý sa inštrumentálne viac približuje k ranej tvorbe Nightwishu než k menám ako Korpiklaani či Ensiferum, určite by ste mali po nahrávke Procitnutí siahnuť. Osem vydarených skladieb poteší poslucháča svižnejšími aj miernejšími časťami, aranžérsky zvládnutými postupmi, širokými refrénmi, príjemným mäkkým zvukom a množstvom chytľavých melódií. Pre mňa je presne takýto typ folk metalu jeden z najlepšie stráviteľných a k tejto nahrávke z dielne českej kapely Obereg sa budem určite často a rád vracať.